بهمبری

می‌شهر

بیانیه کانون نویسندگان ایران درهفدهمین سالگرد درگذشت احمد شاملو

هفدهمین سالگرد درگذشت شاعر بزرگ آزادی، احمد شاملو
در هفدهمین سالگرد درگذشت شاعر بزرگ آزادی، احمد شاملو، یادش را گرامی می داریم،
یادِ او
که جهان را آباد و رها می­ خواست و انسان را جویای شکوه از یاد رفته‌اش؛ که پایش را بریده بودند اما همچنان به‌پا و استوار بر استوای زمین ایستاده بود؛ برای عدالت، آزادی و برابری و برای هرآنچه برای ما به یادگار نهاده‌ است.
در این روزها که حصار شرارت بی‌صداتر از همیشه و بی‌چهره‌تر از پیش می‌کوشد تنگ و تنگ­تر شود و سیاهی به هزار ترفند در تقلاست تا آن کلام کوچک دوستی را از خاطرمان ببرد بر مزار او گرد هم می­ آییم؛
نه به آئین پرستش مردگان مرگ
یا به هیئت سوگواران حِرفَت
از این رو که آن شکسته‌ی رنگ‌آجین امروز سنگِ نشان ماست، تا فراموشمان نشود چه سرهای پرشور و چه جان‌های زیبایی بر این راهِ تفته رفته­است.
پس شانه به شانه­ ی هم هر کدام با شاخه گلی سرخ در دست می‌آییم و یک‌صدا "خطابه‌ی آسان در امید" می‌خوانیم:
که حضور ما هر یک
"چهره در چهره‌ی جهان
آیینه‌ای[ست] که از بودِ خود آگاه نیست
مگر آن دم که در او در نگرند".
در هفدهمین سالگرد درگذشت شاعر بزرگ آزادی، احمد شاملو، دوشنبه دوم مردادماه ۱۳۹۶ ساعت ۵ عصر در گورستان امام‌زاده طاهر گرد هم می­ آییم و مزارش را گلباران می­ کنیم. 

کانون نویسندگان ایران
۲۹/تیر/۱۳۹۶

بمناسبت نود و یکمین سال انتشار روزنامه اطلاعات

لوگوی اولیه روزنامه اطلاعات
اولین شماره روزنامه اطلاعات در تیرماه سال ۱۳۰۵ منتشر شد

نمایندگی روزنامه اطلاعات بندرانزلی
نمایندگی روزنامه اطلاعات، بازار ماهی‌فروشان، بندر انزلی

زنان خانه‌دار دارای سه فرزند بیمه می‌شوند

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رسیدگی به مواد ارجاعی از کمیسیون تلفیق لایحۀ برنامه ششم توسعه با دو هفته مرخصی تشویقی برای پدرانی که دارای فرزند می‌شوند موافقت کردند.
براساس این مصوبه از تاریخ تصویب این قانون کلیه مردان شاغل در قوای سه‌گانه و در بخش‌های دولتی و غیردولتی که صاحب فرزند می‌شوند از دو هفته مرخصی تشویقی برخوردار می‌شوند.

زنان خانه‌دار دارای سه فرزند بیمه می‌شوند
همچنین در بند دیگری از این ماده مصوب شد که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف است در راستای سیاست‌های تحکیم خانواده ظرف ۶ ماه بررسی کرده و طرح لازم را برای ایجاد بیمۀ تأمین اجتماعی زنان خانه‌دار حداقل دارای سه فرزند جهت تصمیم‌گیری قانونی ارائه نماید.
در بند دیگری از این ماده نیز دولت مکلف شد بخشی از اعتبارات عمرانی خود را به تأمین خوابگاه‌های مناسب برای دانشجویان متأهل اختصاص دهد.
ولویت استفاده از این خوابگاه‌ها با زوجین دارای فرزند می‌باشد. مجلس شورای اسلامی با ۱۳۶ رأی موافق، ۳۶ رأی مخالف و ۲ رأی ممتنع از مجموع ۲۰۶ نمایندۀ حاضر به ماده ۱۱۸ لایحۀ برنامه ششم توسعه رأی داد.

منبع: ایسنا

طرح تسهیل خروج زنان از کشور

۲۱ تیر ماه جاری رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، سلحشوری خبر داد که طرح اصلاح قانون گذرنامه در راستای تسهیل امکان خروج زنان از کشور در شرایط اضطرار با قید دو فوریت تقدیم هیأت رئیسه مجلس شده است. 

وکیلی، عضو هیأت رئیسۀ مجلس نیز در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه ۲۷تیر ۹۶) مجلس گفت که  طرح اصلاح بند ۳ ماده ۱۸ قانون گذرنامه اعلام وصول شده است. (در این طرح تسهیل خروج زنان از کشور در شرایط اضطرار بدون اذن همسر پیش بینی شده است).

منابع در متن خبر آمده؛ به نقل از ایسنا

نود درصد روستاها کتابخانۀ عمومی ندارند


۶۱ هزار روستا در کشور وجود دارد که از آن میان ۵۴ هزار روستا فاقد کتابخانه هستند.
این را دبیرکل نهاد کتابخانه‌‌های عمومی کشور گفته است.
یعنی به عبارتی نود درصد روستاهای ایران کتابخانۀ عمومی ندارند!

متن کامل این گزارش را می‌توانید اینجا بخوانید

یادداشت من دربارۀ این خبر را می‌توانید در کانال تلگرام بخوانید

گزارش ویدئویی اسب کاسپین

دریافت
عنوان: اسب کاسپین
حجم: 12 مگابایت
توضیحات: گزارش تصویری اسب کاسپین

اسب خزری یا همان کاسپین با قدمت بیش از پنج هزار سال، به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نژادهای اسب موجود در جهان است که خاستگاهش استان گیلان بوده و جد اولیه تمامی اسب های خونگرم جهان است.
اسب کاسپین یا اسبچه خزر با قدمت بیش از پنج هزار سال به عنوان یکی از قدیمی‌ترین نژادهای اسب موجود در جهان تا سال ۱۳۴۵ منحصراً در ایران وجود داشت.
نام رسمی این اسب در ایران بنابر اعلام وزارت جهاد کشاورزی مطابق با نام بومی و بین اللملی اسب کاسپین است. این نژاد جد اولیه تمامی اسب های خونگرم دنیا بوده که خاستگاه اصلی و اولیه این نژاد اسب در گیلان است.
این اسب مدتی در حالت انقراض قرار داشت اما امروزه در ایران و از سال ۹۰ تا کنون، مجتمع نگهداری ذخایر ژنتیکی اسب کاسپین در رشت وظیفه حفاظت از این گونه کم نظیر را بر عهده دارد.

منبع: خبرگزاری مهر

۵۹۴ مورد کودک آزاری‌ طی سال گذشته در گیلان

کودک آزاری

مدیرکل بهزیستی گیلان به ۱۳ هزار و ۸۰۰ مورد مداخله در اورژانس بهزیستی گیلان در سال گذشته اشاره کرد و گفت: از این تعداد ۵۹۴ مورد کودک آزاری، ۴۰۶ مورد همسر آزاری، ۲۳۱ مورد خودکشی و ۱۸ مورد سالمند آزاری بوده است.
به گزارش ایسنا، محمدرضا پارسی در نشست با خبرنگاران به مناسبت هفته بهزیستی، گفت: شعار امسال سازمان بهزیستی «بهزیستی محور مسئولیت و سلامت اجتماعی» است که از۲۴ الی ۳۰ تیر ماه به عنوان هفته بهزیستی نامگذاری شده است. وی افزود: بر اساس برنامه توسعه ششم دولت سازمان بهزیستی را مکلف کرده همه شهرهای دارای جمعیت بالای ۵۰ هزار نفری استان به اورژانس اجتماعی مجهز شوند. پارسی با بیان اینکه در سه ماهه اول امسال مرکز اورژانس اجتماعی در شهرستان رودسر و لنگرود راه اندازی کردیم، ادامه داد: تاکنون ۹ مراکز اورژانس اجتماعی در گیلان فعالیت دارند. مدیرکل بهزیستی گیلان اضافه کرد: در پنج شهرستان آستانه اشرفیه، صومعه سرا، ماسال، شفت و رضوانشهر مراکز اورژانس اجتماعی راه‌اندازی می‌شود.
پارسی، مدیرکل بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه پیشگیری از طلاق به بهزیستی سپرده شده است، اظهار کرد: از طرف دادگاه پرونده ۸ هزار و ۹۰۰ زوج به بهزیستی ارجاع داده شد و تحت مشاوره قرار دادیم که در این راستا بالغ بر ۱۲ درصد به سازش منجر شد. وی تصریح کرد: ۱۵ هزار کودک در کشور به علت بیماری‌های ژنتیکی با معلولیت متولد می‌شوند که مشاوره ژنتیک از اقدامات مهم زوجین است.
 پارسی گفت: سال گذشته بیش از ۳۱ هزار دانش آموز مقطع متوسطه، پیش‌دانشگاهی و دانشجویان آموزش‌های لازم پیش از ازدواج را فرا گرفتند. مدیرکل بهزیستی گیلان با بیان اینکه کلیه ازدواج‌هایی که رخ می‌دهد، زوجین باید تحت غربالگری ژنتیک قرار گیرند، گفت: ۷۳۶ مورد مشاوره ژنتیک انجام شد. هم‌چنین هزینه‌های مربوط به اقشاری که بضاعت مالی ندارند را بهزیستی تأمین می‌کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

آیا حیف نیست؟

تیم فوتسال می شهر رشت

خبرهایی که از باسابقه‌ترین تیم گیلانی در مسابقات لیگ فوتسال زنان ایران به گوش می‌رسد، اصلاً جالب نیست. 

در سال‌های اخیر که استان گیلان در رشته‌های مختلف لیگ مردان چه ورزش‌های تیمی مثل فوتسال، هندبال، بسکتبال، والیبال و واترپلو و چه در رشته‌های انفرادی همچون پینگ پنگ، بوکس، کشتی، وزنه‌برداری، تکواندو، جودو و کاراته حتی یک تیم هم نداشت، فوتسال زنان گیلان البته با اسامی مختلف تیمی را به رقابت‌های لیگ می‌فرستاد و در اوج مشکلات مالی نیز نتایج خوبی می‌گرفت و یک بار هم نایب قهرمان ایران شد. 

اما تداوم و تشدید مشکلات مالی موجب گردیده که تیم موفق گیلانی در آستانۀ انحلال قرار بگیرد و “می رشت سپیدرود” فصل آینده در مسابقات لیگ فوتسال زنان کشور شرکت نکند. در این صورت بازیکنان و حتی سرمربی تیمی که برای ورزش گیلان عناوین قابل توجهی به دست آورده (معصومه جهانچی) به استان‌ها و تیم‌های دیگر خواهند رفت. آیا حیف نیست که گیلان سرمایه‌های ورزشی‌اش و تیم باسابقه و موفق خود در لیگ فوتسال زنان ایران را به آسانی از دست بدهد؟

منبع: روزنامۀ خزر

شمارۀ ۱۳ ماهنامۀ گیلانˇاؤجا، تیر ماه ۱۳۹۶ منتشر شد

شمارۀ ۱۳ ماهنامۀ گیلان اؤجا

این شماره با سرمقاله‌ای با عنوان: “گامی برای درک حضور دیگری” که به نقد و بررسی انواع گرایشات هویت‌طلب و قومتی پرداخته و ریشۀ پیدایش این گرایش را در تاریخ گیلان واکاوی و راهکاری برای امروز آن ارائه می‌کند، و مقاله‌ای به‌نام “با این همه پراکندگی و ناهمگنی، چطور می‌توان متحد شد؟” پیرامون پیچیدگی‌های مبارزه و برای رهایی در عصر حاضر و توصیف گونه‌های متأخر آن، آغاز می‌شود.

سپس ترجمۀ بخش نخست مقاله‌ای از فردریش انگلس به‌نام: “نظام مزدی” با موضوع مزد روزانۀ عادلانه برای کار روزانۀ عادلانه، آمده است. 

آموزش خواندن و نوشتن به رسم‌الخط جدید گیلکی، ترجمۀ داستانی از لنگستن هیوز و... از مطالبی هستند می‌توانید به زبان گیلکی در سیزدهمین شمارۀ گیلانˇاؤجا بخوانید. 

مقالۀ “ادبیات چیست؟” و بخش سوم مقالۀ نگاهی انتقادی به وضعیت شعر گیلکی به‌نام: “آتش، آتش” را نیز همراه با ترجمۀ فارسی اشعاری از استفان مالارمه و پل الوار هم از دیگر مطالب ادبی این شماره است. 

مصاحبه با معصومه جعفری، مدیرعامل شرکت تعاونی روستائی زنان تلاش در لشت نشا به‌نام “تلاش ما بدون حمایت کارساز نیست” و مقاله‌ای با مضمون چیستی و اهداف طرح کارورزی به‌نام: “مقابله با بیکاری با چوب حراج به نیروی کار؟” نیز از مطالب شمارۀ ۱۳ ماهنامۀ گیلانˇاؤجاست. 

“آوار آفت زیتون بر سر مردم رودبار” یادداشتی است که به برسی مسألۀ مذکور و نقش آن در زیست مردم شهرستان رودبار پرداخته است. و پس از این‌ها یادداشت‌هایی پیرامون “ایمنی در محیط کار” و… نیز به همراه اخبار و گزارش‌های کارگری را می‌توانید بخوانید. 

و در انتها مطلب “مفاهیم تاکتیکی در شطرنج” و کارتونی از جواد تکجو پایان بخش مطالب این شماره‌اند. 

علاوه بر این در این شماره دو مطلب از نویسندۀ این وبلاگ؛ یادداشت “می شهر” با موضوع کودکان کار به زبان گیلکی، و “خانه‌های بهداشت و زنان” که گزارشی انتقادی‌ست در ارتباط با نقش خانه‌های بهداشت روستائی در گیلان، منتشر شده است.

سیزدهمین شمارۀ ماهنامۀ اجتماعی، فرهنگی گیلانˇاؤجا، تیرماه ۱۳۹۶، در ۳۲ صفحه، سیاه و سفید، به قیمت ۲۰۰۰ (دو هزار) تومان، منتشر شده است. 

گیلانˇاؤجا نسخۀ اینترنتی و آنلاین ندارد و فقط به‌شکل چاپی (کاغذی) منتشر می‌شود. که از مراکز پخش می‌توانید تهیه کنید.

 مراکز پخش: 

 آستارا:
– نوشت‌افزار رومینا؛ خیابان فارابی، روبروی هلال احمر. 

 املش:
-‌ مطبوعاتی محبی. خیابان شهید بهشتی.  

بندر انزلی:
-‌ مطبوعاتی بوعلی. خیابان سپه (بازار سپه) 

رستم‌آباد:
-‌ بلوار بهشتی، نمایندگی مطبوعات رستم‌آباد، آقای مجید علی‌اکبری. 

 رشت:
-‌ نشر گیلکان؛ خیابان انقلاب (حاجی‌آباد)، کوچهٔ گنجه‌ای، بن‌بست صفاری.
- کتابفروشی ماه نو، میدان سرگل.
- کیوسک مطبوعاتی علی آقا، خیابان نامجو.  

رودسر:
-‌ مطبوعاتی غلامی؛ میدان شهرداری.
-‌ کتابفروشی دهخدا؛ میدان شهرداری. 

کلاچای:
-‌ مطبوعاتی حسینی؛ میدان امام خمینی. 

لاهیجان:
-‌ کتابفروشی ملی (حیدر)؛ خیابان شهدا.
-‌ نمایندگی کیهان؛ خیابان انقلاب.
-‌ کتاب فرازمند؛ روبروی باغ ملی.
- خانهٔ کتاب؛ خیابان نیما.
-‌ کافه زندگی؛ بلوار امام رضا، گلستان دوم. 

لشت‌نشا:
-‌ تبلیغاتی و آموزش خوشنویسی آراد (دعایی)؛ خیابان امام، خیابان عطا آفرین.
- میدان جامع، مغازۀ آقای بیجاری.
- بازارچه آوای شمال، فن نت کاسپین. 

لنگرود:
-‌ شهر کتاب لنگرود، جنب منبع آب.
-‌ کتابفروشی میرفطروس؛ خیابان بهشتی.
-‌ مطبوعاتی علیزاده؛ روبه‌روی کفش بلا.  

تهران:
-‌ خیابان انقلاب، بازارچه کتاب، کتابفروشی اختران. 

 دوستان ساکن تهران، مازندران و گلستان و… که مایل به تهیۀ شماره‌های پیشین و یا توزیع گیلانˇ اؤجا هستند با نشریه تماس بگیرند. 

تلفن نشریه: ۴۴۴۰۳۵۷۱ – ۰۱۳
مکاتبات: لاهیجان، صندوق پستی: ۴۴۱۴۵- ۱۱۱۵
و ایمیل: awjamag@gmail.com


این یک نمایشگاه نقاشی است

نمایشگاه نقاشی گروهی دختران بندر انزلی

نمایشگاه گروهی هنری با عنوان «این یک طبیعت بی‌جان است» با نمایش آثاری از دختران هنرمند از در بندرانزلی در حال برگزاری است.
در این نمایشگاه که با موضوع تخریب محیط زیست و با محوریت نمادین لاله تالابی در گالری شهنوش برپا شده است، هنرمندان جوان با استفاده از تکنیک‌های گوناگون آبرنگ، ترکیب مواد، اکریلیک و رنگ روغن به خلق آثاری با مفهوم ورود زیانبار انسان به محیط تالاب و نابودی تدریجی آن پرداخته‌اند.  

یکی از آثار نمایشگاه نقاشی این یک طبیعت بی جان است

طبیعتی که زمانی نه چندان دور حیات بخش و تأمین کنندۀ بخشی از نیازهای زندگی مرم بود، اکنون به دلیل بی توجهی و عدم رسیدگی در معرض نابودی قرار گرفته است. در کنار تابلوهای رنگارنگ نقاشی چند کار حجمی که با کاموا و مفتول ساخته شده‌اند به چشم می‌خورد که کار گروهی از هنرجویان است. 

یکی از آثار نمایشگاه نقاشی این یک طبیعت بی جان است

این نمایشگاه که به همت خانم زهرا یگانه از ۲۳ تیر در گالری شهنوش ابتدای خیابان پاسداران بندرانزلی برگزار شده، همه روزه تا ۳۰ تیر ماه از ساعت ۱۶ تا ۲۱ پذیرای علاقمندان است.

یکی از آثار نمایشگاه نقاشی این یک طبیعت بی جان است                               یکی از آثار نمایشگاه نقاشی این یک طبیعت بی جان است

۱ ۲
پیوندهای روزانه
Designed By Erfan Powered by Bayan