بهمبری

می‌شهر

"نادر" موسیقی ایران در گذشت

نادر گلچین
روز جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ نادر گلچین خواننده آواز سنتی ایرانی براثر سرطان ریه در بیمارستان گاندی درگذشت. نادر گلچین، از حدود ۱۰ سال پیش با بیماری سرطان ریه مبارزه می‌کرد.
او از روز ۴ شهریور ۱۳۹۶ بر اثر تشدید بیماری قلبی ریوی در بخش مراقبتهای ویژه بیمارستان گاندی بستری بود. زمان و مکانِ برگزاری مراسم تشییع و تدفین نادر گلچین متعاقبا اعلام می‌شود.
این خواننده گیلانی متولد ۱۳۱۵ رشت از ۱۲ سالگی همکاری با رادیو رشت را آغاز کرد. وی در سال ۱۳۳۹ به تهران آمد و فعالیت‌های هنری خود را در ادارۀ هنرهای زیبا و وزارت فرهنگ و هنر آغاز کرد. او در سال ۱۳۵۰ همکاری خود را با رادیو ایران شروع کرد که تا سال ۱۳۶۲ ادامه یافت.
نادر گلچین در طول فعالیت‌های هنری خود، متجاوز از ۳۰۰ آواز و آهنگ اجرا کرد و در کنار کار خوانندگی، مدیر مسئول یک شرکت تکثیر نوار مجاز موسیقی نیز بود.
منبع: گیل خبر

دختران نوجوانان بسکتبالیست گیلان در جایگاه چهارم کشور

تیم بستکتبال دختران نوجوان گیلان

مرحله نهایى مسابقات قهرمانى کشور نوجوانان بانوان ایران به میزبانى استان اصفهان برگزار شد.
مسابقات قهرمانى کشور نوجوانان بانوان ایران نخست در مناطق هشت گانه کشور برگزار شد و پس از سه مرحله بازی دوره ای، سرانجام چهار تیم به مرحله پایانی راه پیدا کردند.
تیم‌هاى اصفهان، گیلان، تهران و فارس در مرحله نهایى مسابقات قهرمانى کشور نوجوانان حضور داشتند که در مرحله ضربدرى گیلان با تهران روبرو شد و با نتیجه ٧٠ بر ٤٨ مغلوب این تیم شد و در رده بندى نیز به مصاف فارس رفت که با نتیجه ٦٣ بر ٤٤ تن به شکست داد.
در نهایت تهران مقام اول، اصفهان مقام دوم، فارس مقام سوم را بدست آوردند و گیلان در جایگاه چهارم ایستاد.
ملیکا شادمان، سودا شیدایى، نرجس چراغى، شقایق معینى نژاد و سبا یوسفى آزاد از صومعه سرا، صدف قلى زاده، غزل حسن پور، ثنا موسوى، فاطمه نظامى پور، دیانا دوستدار و تارا هدایتى از رشت و بیتا جعفرى از لاهیجان با هدایت مریم باقرى و شادى عادلى تیم منتخب نوجوانان گیلان را تشکیل دادند.
ریحانه ملکى نائب رئیس هیئت بسکتبال استان گیلان و خانم پریسا یعقوبى بعنوان داور تیم نوجوانان گیلان را همراهى کردند.

منبع خبر: ایسنا گیلان

پورقربان شهردار بندر انزلی شد

حسن پورقربان با چهار رای بعنوان شهردار بندر انزلی انتخاب شد. و گفته شده سه رای دیگر اعضای شورا سفید بود.

حسن پورقربان دارای مدرک کارشناسی ارشد عمران (سازه) از دانشگاه گیلان و عضو پایه یکم نظام مهندسی ساختمان گیلان است که سابقه خدمت در شهرداری های لنگرود، لاهیجان، رشت، رضوانشهر، املش و رودسر و منجیل دارد.

پورقربان شهردار املش، رودسر و لنگرود بوده است. وی همچنین ریاست اداره راه و شهرسازی لنگرود از سال ۹۰ تا ۹۲ و معاون شهرداری لاهیجان و رضوانشهر را در کارنامه خود دارد و به عنوان نماینده شهرداران استان گیلان در سازمان شهرداری های کشور نیز فعالیت داشت.

منبع خبر: انزلی چی


آیین سنتی طشت گذاری در تالش برگزارشد

طشت گذاری در تالش

مساجد داخل شهر تالش آیین سنتی طشت گذاری را برگزار و با راه اندازی همزمان دسته های عزاداری در کوچه ها و خیابان های شهر ، سوگواری ایام شهادت امام سوم شیعیان را به طور رسمی آغاز کردند.

طشت ‌گذاری یکی از قدیمی ‌ترین سنتها و مناسک ایرانی است که جمع کثیری از مردم آذری زبان ایران، با این آیین به پیشواز عزاداریهای محرم می ‌روند.

این سنت، یادآور رفتار جوانمردانۀ امام حسین(ع) است؛ بر اساس روایت‌ها عزاداران در روز ۲۷ذیحجه آب مشک‌ها را در طشت‌ها ریخته و لشکر حر و اسبان سپاه او را سیراب می‌‌کنند.

در مناطق مختلف تالش این سنت قدیمی برگزار می‌شود. امسال نیز در ۲۹ شهریور برابر ۲۹ ذی الحجه این آیین سنتی باشکوه در شهر تالش برگزار شد.

منبع گزارش: مریان خبر

شمارۀ ۱۴ ماهنامۀ ” گیلانˇاؤجا ” منتشر شد

ماهنامه گیلان اؤجا شمارۀ 14

شمارۀ ۱۴ ماهنامۀ ” گیلانˇاؤجا ” شهریور ۱۳۹۶ منتشر شد. در این شماره سرمقاله با عنوان “ش‍ه‍رداری‌ه‍ا، دف‍ات‍ر س‍ل‍ب م‍ال‍ک‍ی‍ت” به بررسی نقش شهرداری و شورای شهر پرداخته و ساختار کنونی انتخابات شوراها و نقش شهرداری در مدیریت کنونی شهرهای گیلان را نقد می‌کند.
بخش دوم مقالۀ انگلس دربارۀ دستمزد با عنوان “س‍یستم دس‍ت‍مزد” نیز در این شماره منتشر شده است که مطالعۀ آن برای درک بهتر ماهیت و علل رفتار سرمایه‌داری، مفید است و مشخص می‌کند طرح‌هایی مانند طرح کارورزی ریشه در چه مناسبات و منافع کدام طبقه دارد.
سپس گزارشی از روند تخریب تالاب اس‍ت‍یل آستارا با عنوان “چ‍گون‍ه سرمایه‌داری محیط زیست را آباد م‍ی‌کند؟!” آمده که همراه با عکس و مستندات، به نقش مفید و بازدارندۀ تشکل‌های مردمی در جلوگیری از تخریب محیط زیستشان پرداخته است.
دو نامۀ انتقادی از خوانندگان در صفحۀ “اؤجا به اؤجا” دربارۀ مقالۀ “با این ه‍م‍ه پ‍راکندگی و ناه‍م‍گنی چطور می‌شود م‍تحد شد؟” که قسمت دوم آن نیز در پاسخ به انتقادات وارده و ادامۀ بحث پیشین است، منتشر شده. گزارشی کوتاه دربارۀ کرایه دهندگان ویلا در کنار خیابان با عنوان “کنار راه ب‍ا یک تکه مقوا” که توسط یکی از همین افراد برای اؤجا نوشته شده و شرح مستقیم تجربۀ معیشت و زیست اوست، مطالب دیگر شمارۀ ۱۴ گیلان اؤجا هستند. و در ادامۀ مباحث ایمنی در محیط کار، یادداشتی با عنوان “سوانح م‍ح‍یط کار: خ‍طای فردی ی‍ا م‍ن‍اس‍بات ن‍اع‍ادلان‍ه؟” آمده که به موضوع نقش تشکل‌های کارگری در جلوگیری از بروز حوادث محیط کار می‌پردازد.
“ب‍رنام‍ۀ ترویج زایمان ط‍بیعی در طرح ت‍حول س‍لامت: دس‍ت‍رسی نابرابر زنان به خدمات زای‍مان” نیز گزارش مبسوطی از موضوع مذکور با محوریت استان گیلان است. نقد و برسی هنری این شماره با عنوان “گاو شاخزن ف‍اشیسم: رمزگ‍شائی از تابلوی «گ‍رونیکا»ی پ‍ی‍ک‍اسو” همراه با انتشار تصویری از این تابلوی مهم تاریخ هنر از مطالب خواندنی و دیدنی! دیگر اؤجای چهاردهم است.
ترجمۀ یادداشت “ع‍لیه روش‍نفکران زام‍بی: دربارۀ عجز مزمن روشن‍ف‍کران عامه‌پسند” که به واکاوی رفتار روشنفکران عامه‌پسند جهان پرداخته است؛ به علاوۀ ترجمۀ نامه‌ای از معاون فرماندۀ شورشی مارکوس، که در قالب داستان جذابی برای کودکان با محوریت سوسک دانایی به نام دوریتو نوشته شده، همراه با یادداشتی در نقد “خ‍ص‍وصی س‍ازی تئاتر”، که با سالن تئاتر هامون در گیلان آغاز شده است و نشانگر افزودن سلطۀ سرمایه علاوه بر سانسور بر پیکرۀ نحیف تئاتر استان است، از یادداشت‌های دیگر شمارۀ شهریور ماه اؤجاست.
همچنین یادداشتی در معرفی “پیک س‍عادت نسوان: ن‍شریۀ زنان در گ‍یلان” و معرفی “رادیو تالشی صدای داری‍باغ” که یک پادکست به زبان تالشی است همراه با بخش چهارم مقالۀ “آتش! آتش! ن‍گاهی انتقادی به وض‍عیت ش‍عر گ‍ی‍ل‍کی” را نیز در کنار یادداشتی با مضمون “م‍عنی زبان: ن‍شانه‌ها و گ‍فتارها” می‌توانید بخوانید.
همچون شمارۀ‌های قبل ادامۀ مبحث “م‍فاهیم تاکتیکی در ش‍طرنج” و چند خ‍بر و گ‍زارش، به همراه ی‍ادداش‍ت گ‍ی‍ل‍کی “م‍ی ش‍ه‍ر” و یک شعر به زبان گیلکی نیز در اؤجا منتشر شده است.
شمارۀ ۱۴ ماهنامۀ گیلانˇ اؤجا در ۴۰ صفحه، شهریور ۱۳۹۶ به قیمت ۲۰۰۰ (دوهزار) تومان در دسترش علاقمندان است.

مراکز پخش:
آستارا:
– نوشت‌افزار رومینا؛ خیابان فارابی، روبروی هلال احمر.
املش:
-‌ مطبوعاتی محبی. خیابان شهید بهشتی.
بندر انزلی:
-‌ مطبوعاتی بوعلی. خیابان سپه (بازار سپه)
رستم‌آباد:
-‌ بلوار بهشتی، نمایندگی مطبوعات رستم‌آباد، آقای مجید علی‌اکبری.
رشت:
-‌ نشر گیلکان؛ خیابان انقلاب (حاجی‌آباد)، کوچهٔ گنجه‌ای، بن‌بست صفاری.
– کتابفروشی ماه نو، میدان سرگل.
-‌ کیوسک مطبوعاتی علی آقا، خیابان نامجو.
رودسر:
-‌ مطبوعاتی غلامی؛ میدان شهرداری.
-‌ کتابفروشی دهخدا؛ میدان شهرداری.
کلاچای:
-‌ مطبوعاتی حسینی؛ میدان امام خمینی.
لاهیجان:
-‌ کتابفروشی ملی (حیدر)؛ خیابان شهدا.
-‌ نمایندگی کیهان؛ خیابان انقلاب.
-‌ کتاب فرازمند؛ روبروی باغ ملی.
– خانهٔ کتاب؛ خیابان نیما.
-‌ کافه زندگی؛ بلوار امام رضا، گلستان دوم.
لشت‌نشا:
-‌ تبلیغاتی و آموزش خوشنویسی آراد (دعایی)؛ خیابان امام، خیابان عطا آفرین.
– میدان جامع، مغازۀ آقای بیجاری.
– بازارچه آوای شمال، فن نت کاسپین.
لنگرود:
-‌ شهر کتاب لنگرود، جنب منبع آب.
-‌ کتابفروشی میرفطروس؛ خیابان بهشتی.
-‌ مطبوعاتی علیزاده؛ روبه‌روی کفش بلا.
تهران:
-‌ خیابان انقلاب، بازارچه کتاب، کتابفروشی اختران.
دوستان ساکن تهران، مازندران و گلستان و… که مایل به تهیۀ شماره‌های پیشین و یا توزیع گیلانˇ اؤجا هستند با نشریه تماس بگیرند.
تلفن نشریه: ۴۴۴۰۳۵۷۱ – ۰۱۳
مکاتبات: لاهیجان، صندوق پستی: ۴۴۱۴۵- ۱۱۱۵
و ایمیل: awjamag@gmail.com

لباس گیلان، شادترین لباس جهان

لباس زنان گیلان
لباس‌های محلی گیلان به عنوان شادترین لباس‌های جهان معرفی شدند.
امسال جشنوارۀ لباس نیویورک میزبان لباس‌های زیادی از کشورهای مختلف جهان بود و در بین آن‌ها لباس‌های مختلف قوم‌های ایرانی هم دیده می‌شد.
یکی از لباس‌هایی که مورد توجه افراد گوناگونی قرار گرفته بود، لباس مردم گیلان بود. در این جشنواره لباس گیلانی به عنوان شادترین لباس جهان انتخاب شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

داستان پر غصۀ کارخانۀ پوشش

فروشگاه پوشش، مقابل کارخانه، در سال‌های اخیر
کارخانه جات صنایع پوشش که زمانی فخر گیلانیان در منطقه خاورمیانه بود و در مساحت ۸۵ هکتاری آن معیشت بیش از سه هزار و ۵۰۰ کارگر رقم می خورد اگرچه روزهای خوشی را طی یک دهه اخیر از سر نگذرانده اما هم اکنون در انتظار احیایی دوباره است.

سرگذشت تلخ صنایع پوشش ایران
کارخانه پوشش که در سال ۱۳۵۲ توسط حاج محمدتقی برخوردار تاسیس و بعد از انقلاب، همچون سایر کارخانه‌های کشور، ملی اعلام شد، شامل چرخه زنجیره کامل تولید از کشت و تولید نخ تا بافندگی انواع پارچه و حوله و مخمل بود.
با وجود دوران طلایی کارخانه پوشش در دهه های متمادی، این کارخانه در دهه ۸۰ روزهای ناخوشایندی را از سر گذراند. روزهای ناخوشایندی که تاثیر آن همچنان پابرجاست.
واگذاری کارخانه پوشش با حدود یک هزار و ۸۰۰ کارگر به بخش خصوصی ناکارآمد، طی سه سال نه تنها تولید کارخانه را به تعطیلی کشاند بلکه حتی پس از برف سنگین سال ۱۳۸۳ و خسارت به سالن های کارخانه، از دیوارها و سقف های سالن های تولید این کارخانه نیز دست نکشید و آن را به حراج گذاشت و اشتغال صدها نفر گیلانی را به بیکاری تبدیل کرد تا داستان پرغصه کارخانه ای که بخشی از اعتبار صنعت گیلان و حتی ایران محسوب می شد را رقم بزند.
کارخانه پوشش در راستای خصوصی سازی در سال ۱۳۸۲ به قیمت ۸۴۰ میلیون تومان به شرکتی خصوصی سپرده شد که به گفته مدیران کارکشته دهه ۷۰ و ۸۰ کارخانه، نه تنها در اندازه یک شرکت تولیدی نبود بلکه به زحمت هزینه شرکت در مزایده را به دست آورد.
با اینهمه پس از اینکه شرکت خصوصی فوق با فساد پنهانی قابل انتظار، مالکیت کارخانه را در دست گرفت، چرخ تولید کارخانه کندتر چرخید و در نهایت با ناتوانایی در پرداخت حقوق کارکنان و پس از آن بارش برف سنگین سال ۸۳، به طور کل کارخانه را به تعطیلی کشاند. اما ناکامی کارخانه پوشش که زمانی بهترین تکنولوژی های صنعت نساجی خاورمیانه را در خود می دید، به اینجا ختم نشد بلکه با بارش برف، شرکت خصوصی فوق اقدام به فروش آهن آلات سقف ها و دستگاه های موجود در کارخانه نیز کرد و به گفته کارگران آن سال های کارخانه، در طی سه سال، ۷۸۰ کانتینر از تجهیزات و آلومینیوم های سقف سالن های تولید را به فروش و خروج از کارخانه برد.
با چنین رویکردی، در این زمان، مقاومت کارگران کارخانه که حاصل سال های تلاششان را در حال نابودی می دیدند، سبب شد که مسئولان به فکر افتاده و وخامت وضعیت را درک کنند. هرچند زد و خوردهای متعدد بین کارگران و مالک به وجود آمد تا در نهایت، تصمیم بر این شد که کارخانه از بخش خصوصی ناکارآمد فوق بازپس گرفته شود اما این بازپس گیری بیش از پنج سال در مراجع قضایی کش و قوس های متعددی را از سر گذارند تا اینکه اخیرا با صدور حکم قضائی، تملک کارخانه پوشش با وسعت ۸۵ هکتار به شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند که یک شرکت هلدینگ بورسی است تعلق گرفت. 

شش پیشنهاد سرمایه گذاری در انتظار تصمیم شورای برنامه ریزی
حال بر روی آوارهایی که از کارخانه پوشش طی یک دهه اخیر بر جای مانده، شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند که ۶۵ درصد سهام آن متعلق به بانک صنعت و معدن و مابقی سهام متعلق به شرکت های حقوقی و سهامداران خرد است، تصمیم دارد در قالب شش طرح اقدام به سرمایه گذاری در محوطه کارخانه پوشش کند.
کارخانه ای که در نزدیکی فرودگاه رشت، منطقه آزاد انزلی و در مسیر راه آهن واقع شده و می تواند بهترین موقعیت را برای تولید داشته باشد.
بنابر گفته های مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند، طرح مطالعاتی که برای کارخانه پوشش به شورای برنامه ریزی استان گیلان ارائه شده شامل شش پیشنهاد است. محمدرضا رستمی در این باره گفت: شش پیشنهاد سرمایه گذاری شامل ایجاد بندر خشک، ایجاد فضای نمایشگاهی دائمی، ایجاد انستیتو نساجی، ایجاد صنایع تبدیلی و شرکت های دانش بنیان و طرح های گردشگری برای اراضی پوشش به شورای برنامه ریزی استان اعلام شده است.
وی با بیان اینکه مطالعات فوق بر اساس اسناد بالادستی استان و حتی اسناد ملی تدوین شده، افزود: در صورتی که شورای برنامه ریزی استان مصوبه لازم برای هر یک یا چند پیشنهاد از پیشنهادات فوق را به گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند اعلام کند، طی ظرف زمانی یک سال و نیم، می توان نسبت به ایجاد زیرساخت ها و بازگشت تولید به اراضی پوشش اقدام کرد.
مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه دماوند با اشاره به سود آوری شرکت فوق طی چهار سال اخیر تصریح کرد: گروه سرمایه گذاری آتیه دماوند این آمادگی را دارد که در هر کدام از پیشنهاداتی که به استان گیلان ارائه کرده، اقدام به جذب سرمایه گذار کند تا مجددا شاهد اشتغالزایی در محوطه فوق باشیم.
به گفته رستمی، با عملیاتی شدن پیشنهادات فوق در اراضی پوشش، به طور مستقیم برای سه هزار و ۵۰۰ نفر شغل پایدار ایجاد می شود که در نهایت این رقم می تواند تا هشت هزار شغل نیز گسترش یابد.
حال با گذشت از همه فراز و نشیب هایی که طی ۱۶ سال اخیر بر روزگار کارخانه پوشش گذشته، همه چشم ها به سوی شورای برنامه ریزی استان گیلان است تا بهترین تصمیم را برای این اراضی اتخاذ کند.
اراضی ای که از سال ۵۲ تاکنون روزهای خوش و تلخ بسیاری را به خود دیده و هنوز با چرخیدن ۱۶ دستگاه بافندگی، روزانه چهار هزار و ۵۰۰ متر پارچه می بافد و این نشان می دهد هنوز در زیر آوار به جای مانده از یک دهه اخیر، نفس می کشد.

نوشتۀ مائده اسفندمز، روزنامۀ گیلان امروز

میدان تاریخی انزلی همچنان سر درگم

میدان بندر انزلی
نابسامانی میدان مرکزی شهر انزلی با پیشینه و بناهای تاریخی ارزشمند، درد مشترک اهالی انزلی و مایه تاسف گردشگران است. این میدان با عمارتهایی چون ساختمان دادگستری قدیمی، بانک ملی (قندچیان)، هتل گل سنگ، مناره، ساختمان شهرداری، کلیسای حضرت مریم و مدرسه مهدخت و آن سو تر پل تاریخی در قدیم یکی از زیباترین میدانهای ایران بود و اکنون نیز بافت تاریخی با ارزش این شهر محسوب می شود .
اما امروزه این میدان که بخشی از هویت تاریخی شهر را تشکیل می دهد با ساختمانهای فرسوده و بدنما و خطرساز، کیوسکهای متعدد، بنرهای بزرگ تبلیغاتی به ملغمه ای زشت و آزار دهنده و نیمه ویرانه تبدیل شده است.
یکی از ساختمانهای قدیمی تخریب و به جای آن در بهترین نقطه شهر توقفگاهی بی سر و سامان و بد منظر در مجاورت کیوسک پلیس بدون لحاظ نمودن مقررات راهنمایی برای خودروها ساخته شد. بارها شاهد ریزش بخشهایی از جداره فرسوده این میدان بودیم که در موردی موجب تخریب یک خودرو نیز شد اما متولیان شهرداری تنها به پوشاندن ساختمانهای فرسوده زیر بنرها اقدام و شهر را مایه تمسخر گردشگران و شرمندگی شهروندان نمودند.
 راه دسترسی پل جدید انزلی به میدان و پس از آن کیوسکی در میان دو پل جدید و قدیم نیز به این آشفتگی افزود. در چند سال اخیر مسئولان و متولیان میراث و شهرداری از ساماندهی و احیای بافت تاریخی میدان و جداره شهری، فراوان سخن به میان آورده اند اما وضعیت نشان دهنده این است که راه به جایی نبرده اند.

برای خواندن متن کامل این گزارش که گیتی بابایی در ایرنا منتشر کرده کلیک کنید.

هشدارها درباره خشکی خزر

دریای کاسپین (خزر)
کارشناسان محیط زیست پیش بینی کردند در صورت تداوم گرمایش زمین، بخش شمالی دریای خزر در مجاورت روسیه و قزاقستان در ۷۵ سال آینده خشک خواهد شد.
نتیجۀ تحقیقات کارشناسان روسی، فرانسوی و آمریکایی حاکی است، در سال های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۵، سطح آب دریای خزر یک متر و چهل سانتی متر کاهش یافته است و این سطح باز هم کاهش خواهد یافت.
در عین حال، میانگین گرما و حرارت سطح دریای خزر نیز حدود یک درجه افزایش یافته است. بر اساس ارزیابی دانشمندان، اگر روند تبخیر آب دریای خزر ادامه داشته باشد، ممکن است در ۷۵ سال آینده بخش شمالی آن به طور کامل خشک شود.

منبع: شبکۀ خبر

می شهر: هایپر

آشپزخانه میان غذا چاکۊدن-دۊبۊم کی حیاطˇ درˇ صدا أمره از جا بپرستم. مؤتؤرˇ صدایأ کی بشناوستم بفهمستم می پیله پسره کی دۊباره مؤتؤرˇ امره خانه جا بزئه بیرون. چی بۊکۊنه؟ جوانه، از وقتی خۊ دیپلؤمأ فیگفته به هر دری بزئه تا بشه کارˇ سر نۊبؤسته. الانم مؤنتظره تا اعزام به سربازی تاریخ فارسه. هر وقت مؤتؤرˇ امره شۊیی بیرۊن می دیل آویزانه تا واگرده. وا بیشتر انˇ مؤراقب ببم. دیرۊز که می کۊچی دؤخترأ ببرده-بۊم پارک، چن تا جوان پارکˇـ دۊرۊن نیشته-بید کی ای دفه دۊتا مؤتؤر نیرۊ انتظامی بمؤ پارکˇ دۊرۊن ؤ جوانان تا اشانه بدید خۊشانˇ مؤتؤره سوارأبؤستید ؤ تۊنداتۊند فرار بۊکۊدن. نزدیک بۊ ایتا طفلˇ معصۊمˇ مره تصادؤف بۊکۊنن.خۊدا رحم بۊکۊد. همه بترسن. می کۊچی دؤخترˇ رنگˇرۊ بپرسته ؤ بۊگؤفته بشیم بخانه.
راستش من ؤ چن تا از خانمان کی خۊشانˇ زایه باورده‌-بید پارک هم بترسئیم با ان کی امی لیواس مؤناسب بۊ ولی چن تا دؤختراکانˇنگران بۊبؤستیم کی أ جدیدˇ مانتؤهانه دۊکۊده پارکˇ دۊرۊن ایسه-بید. خۊدایی گرمˇ هوا ؤ شرجی میانی «پوشش مناسب» ؤ رنگـ تیره دۊکۊدن سخته! تازه اگه کۊچی زای هم بداری ؤ مرتب اۊنˇ دۊنبال سر بۊدؤوی تا خۊداىˇ نکرده آسیبی نیدینه دئه بدتر! پارکم دئه امنیت ناره. واگردستیم بخانه.
غۊرۊب بۊ کی تصمیم بیگفتم چنتا می دۊستانˇ امره ایته سر بیشیم اۊ هایپرمارکتی کی تازه امی شهرˇ میان افتتاح بۊبؤسته. چی بۊکۊنیم؟ حداقل پارکˇ جا امنتره. به به! چی ساختمانˇ شیک ؤ مرتبی بۊ. طبقهٔ اول مواد خۊراکی ؤ میوه ؤ حتی نان! طبقهٔ دوم هم آشپزخانه ؤ آرایشی ؤ بهداشتی وسایل ؤ... ایته می آشنایان اۊیه فۊرۊشندگی کۊده. سلام علیک بۊکۊدم ؤ کارˇ شرایط ؤ انˇ حۊقۊق ؤ مزایا جا واورسئم. بۊگؤفت کارˇ ساعات زیاده ؤ همش با سرپا ایسأن. تازه چن ماهˇ پسی اشانه بیمه کۊدید ؤ حداکثر ماهی ۴۵۰ هزار تۊمن اشانه فدید. بندهٔ خۊدا مجبۊره کۊمک خرجˇ زندگی وأسی کار بۊکۊنه؛ تازه خۊشحالم بۊ کی کار پیدا بۊکۊده. انˇ مره خۊداحافظی بۊکۊدم . می دۊستان خۊشانˇ خریده بۊکۊدید. منم چن تا چی که لازم بۊ اۊسادم. وای! خؤرد خؤرد چقدر خرید بۊکۊدیم چرخ دستی میان معلۊم نبۊ. وقتی صندۊقدار امی خریده حساب بۊکۊد تازه بفهمستیم چقدر چی بیهئیم! انم از امی امرۊزˇ تفریح. أ جۊر فۊرۊشگاهانˇ میان آدم خیال کۊنه باید تا تانه خرید بۊکۊنه!
خانه واگردستنا، أ فکرˇ میان بۊم کی کۊچˇ شهرانˇ مئن، هایپرمارکتˇ خؤبی ؤ بدی چی تانه ببه؟ خؤبه؟ بده؟ شۊما چی فکر کۊنید؟

هایپر مارکت

پ.ن:
این یادداشت برای نخستین بار در شمارۀ ۵ ماهنامۀ گیلانˇاؤجا منتشر شده.
برای اطلاع از چگونگی خواندن و نوشتن با رسم‌الخط گیلکیاینجا را ببینید.
برگردان فارسی این یادداشت در ادامه مطلب 👇 آمده است.

۱ ۲
پیوندهای روزانه
Designed By Erfan Powered by Bayan