بهمبری

می‌شهر

دخترانی که عروسکشان، تبدیل به فرزندی واقعی می‌شود

آمار اعلام‌شده از سوی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، می‌گوید خراسان رضوی، رتبه اول در ازدواج کودکان را دارد؛ کودکانی که بازی‌های کودکانه‌شان یک‌باره جدی می‌شود و رنگِ زندگی مشترک پیدا می‌کند؛ دخترانی که عروسکشان، تبدیل به فرزندی واقعی می‌شود.

به گزارش ایسنا، چندی پیش آمار تکان‌دهنده‌ای از ازدواج کودکان در خراسان رضوی منتشر شد؛ بر این اساس خراسان رضوی با ثبت ۶۷۵۹ مورد ازدواج کودکان در رتبه اول کشور قرار گرفت. موضوع ازدواج کودکان از چند منظر قابل بررسی است: تبعات روانی این ازدواج، تاثیر آن بر جامعه، خلأهای قانونی و آموزشی که کودکان هیچ‌گاه برای آشنایی با مسائل جنسی به صورت کامل نمی‌بینند و گاهی نیز ممکن است، به صورت بارداریهای ناخواسته نمود پیدا کند.

برای گزارش‌های مختلف وقتی به روستاها می‌روم گاه با مادران کوچکی مواجه می‌شوم که فرزند خود را در آغوش کشیده‌اند. در مطب پزشکان متخصص زنان و زایمان و ماماها با کودکانی روبه‌رو می‌شوم که در ماه‌های حاملگی، انتظار آمدن فرزندشان را به دنیا می‌کشند. در چشمان برخی از آن‌ها حس نامأنوسی دیده می‌شود؛ گو این که هنوز حضور موجودی دیگر در بطن آن‌ها برایشان تعریف‌شده نیست.

ازدواج‌های زودهنگام دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد، اما پیامدهای آن گاه غیرقابل پیش‌بینی است. عروس‌های کوچک شهر، عروس‌های کوچک این سرزمین، بی‌مقدمه وارد یک مرحله جدید زندگی می‌شوند، لباس سپید می‌پوشند و آینده‌شان در هاله‌ای از ابهام با عقیم‌ماندن تمام رویاها و دغدغه‌های کودکی، روزهای تاریکی را رقم می‌زند.

درباره این موضوع سراغ کارشناسان حوزه‌های مختلف رفتم و درباره پیامدهای ازدواج زودهنگام، به‌ویژه برای دختران پرسش کردم. در ادامه نظرات این کارشناسان را خواهید خواند.

تمام افراد زیر 18 سال کودک به حساب می‌آیند

ناهید مهروش، مدرس دانشگاه و کارشناس‌ارشد روانشناسی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: ازدواج زودهنگام بر اساس تعریف سازمان ملل هر نوع ازدواجی است که زیر سن 18 رخ می‌دهد، به طوری که دختر از نظر جسمی و روانی برای ازدواج و فرزندپروری آماده نیست. بر اساس کنوانسیون حقوق کودک، تمام افراد زیر 18 سال کودک به حساب می‌آیند.

وی اضافه می‌کند: این یک معضل جهانی است و به دلایل متعددی در کشور ما و به‌ویژه در استان‌هایی مانند خراسان رضوی نیز ازدواج در سنین پایین رواج بسیاری دارد؛ به‌عنوان نمونه در 9 ماه اول سال 1395 بر اساس آمار ثبت احوال، 181 هزار و 135 دختر زیر 19 سال ازدواج کرده‌اند که حدود 34 درصد ازدواج‌های این مدت را شامل می‌شود.

بچه‌هایی که بچه‌دار می‌شوند و هویتی که گم می‌شود

وی درباره پیامدهای این نوع ازدواج‌ها عنوان می‌کند: برخی معتقدند برای پیش‌گیری از بروز آسیب‌های اجتماعی در دختران، باید آن‌ها را در ابتدای بلوغ به سمت ازدواج سوق داد؛ درحالی‌که می‌دانیم ازدواج راه‌کار مناسبی برای پیش‌گیری و درمان نیست و نمی‌شود و به بهانه پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی، آسیب جدی‌تری فراروی دختران قرار داد.

مهروش با بیان اینکه «همیشه مشکلات بین همسران مربوط به بعد ازدواج نمی‌شود، بلکه بسیاری از مشکلات می‌تواند به نوع ازدواج مرتبط باشد»، اظهار می‌کند: دختری که از نظر عقلی، هیجانی و اجتماعی بلوغ کافی ندارد و رشد او فقط با توجه به بالیدگی جنسی تشخیص داده می‌شود، در نهایت می‌تواند کارکرد جنسی داشته باشد و این‌گونه است که با بچه‌هایی مواجه می‌شویم که بچه‌دار شده‌اند و در ایفای نقش‌های خود سر در گم مانده‌اند.

وی ادامه می‌دهد: به این ترتیب سلامت نسل‌ها به خطر می‌افتد. آمار طلاق و به‌تبع آن آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد. روابط فرازناشویی شکل می‌گیرد و اختلالات روانی سر باز می‌کند و اعتیاد و خودکشی بروز می‌نماید.

مهروش اضافه می‌کند: گروهی نیز برای کاهش سن ازدواج و ترویج ازدواج، ازدواج‌های زودرس را پیشنهاد می‌کنند، درحالی‌که ازدواج موضوع بسیار پیچیده‌ای است و پیش‌بینی نسبی خیر یا شر بودن آن به بررسی فاکتورهای زیادی نیاز دارد و سن تنها یکی از آن معیارهاست.

وی با اشاره به اینکه «روان شناسان معتقدند بازه سنی 12 تا 18 سال زمان کسب "هویت" در افراد است»، توضیح می‌دهد: چگونه می‌توان از دختر یا پسری که نمی‌داند کیست و از زندگی چه می‌خواهد، انتظار داشت که انتخاب کند همسر چه کسی باشد؟ تا زمانی که جامعه به وجود یک جوان به‌عنوان سرمایه اجتماعی اهمیت ندهد و سازوکار کمک به او برای ساخت هویت فردی مستقل و شایسته را در دستور کار قرار ندهد، هر راهکاری در تلاش برای ایجاد هویت خانوادگی، اجتماعی، ملی، مذهبی، فرهنگی و... مردود است و نتیجه آن پرورش افرادی است که فاقد پایگاه هویتی موفق و فاقد ثبات در تصمیم‌گیری هستند و صرفاً از این شاخه به آن شاخه می‌پرند.

ازدواج زودهنگام ستم به نسل آینده است

این مشاور امور خانواده و زنان می‌گوید: برخی بزرگ‌سالان با تفکر عوام‌گرایانه معتقدند در گذشته اکثر دختران و پسران در سنین کم ازدواج کرده‌اند و مشکلی پیش نیامده، پس در حال حاضر توجه به متغیرهای ازدواج ایمن، سخت‌گیری و مته‌به‌خشخاش‌گذاشتن است.

مهروش با بیان اینکه «مغایرت‌های زمان بسیاری از مدل‌های زندگی فردی و خانوادگی را تحت تاثیر خود قرار داده است»، می‌گوید: رعایت سنت‌های اجتماعی و خانوادگی در امر ازدواج، بدون درنظرگرفتن آسیب‌های ناشی از آن، ستم به نسل‌های آینده است. دلایل دیگری نیز دراین‌باره وجود دارد از جمله ایجاد پشتوانه مالی، عاطفی و... برای دختران بی‌سرپرست که خود جای بحث دارد. نمی توان «اسب سفید رویاها» را در ازدواج که یک سیستم تعاملی بسیار پیچیده است، جستجو کرد. 

از این روانشناس درباره بهترین راه برای پیشگیری از وقوع چنین ازدواج‌هایی به لحاظ روان‌شناختی می‌پرسم، وی اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد آگاهی عمومی نسبت‌به امر ازدواج و مؤلفه‌های ایجاد ازدواج ایمن بسیار کم است و این نگاه ساده‌انگارانه منجر به بروز ازدواج‌های نامناسب و افزایش آمار جدایی در کشور شده است.

مهروش می‌افزاید: بنابراین بهتر است رسانه‌ها و آموزش‌وپرورش، نسبت‌به روشن‌سازی اذهان در مورد «ازدواج خوب» تلاش کنند. همچنین آسیب‌شناسی بلوغ در مدارس، آموزش داده شود تا دختران و پسران نوجوان، علائم فیزیولوژیکی که نیاز به ازدواج را مطرح می‌نمایند، بشناسند و خویشتن‌داری را تا ایجاد آمادگی کافی برای ازدواج تمرین کنند.

وی با تاکید بر اینکه «همان‌طور که از بچه‌ها در مورد نرفتن به مدرسه، انجام‌ندادن تکالیف، خوردن داروها و... نظرخواهی نمی‌کنیم، در مورد میل به ازدواج نیز نظر آن‌ها تنها تمایل آنی است که مسئولیت نتایج آن بر عهده بزرگ‌ترهاست»، ادامه می‌دهد: باید در قوانین کشور برای تشخیص بلوغ دختران زیر سن قانونی برای ازدواج تجدیدنظر گردد تا هیچ کودکی قبل از پختگی عقلی، روانی، عاطفی و اجتماعی و فقط به خاطر بلوغ جسمی، محکوم به انتخاب کودکانه نشود.

نقض حقوق کودکان و دامن‌زدن به آسیب‌های اجتماعی

در ادامه گزارش خود نظر یک جامعه‌شناس را درباره اثرات ازدواج زودهنگام بر جامعه پرسیدم.

عبدالرضا قندهاری، کارشناس‌ارشد جامعه‌شناسی در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: اولین مسأله که در این زمینه وجود دارد، نقض حقوق کودکان است که در مورد ازدواج‌های دختران کم‌سن‌وسال اتفاق می‌افتد. کودک در سنی که هنوز نیاز به محبت والدین، بازی و تفریح و لذت‌بردن از کودکی دارد، بار مسئولیت زندگی بر عهده‌اش گذاشته می‌شود و موضوع دوم نیز دامن‌زدن به آسیب‌های اجتماعی و بازتولید آن است.

وی این موضوعات مطرح‌شده را این‌گونه توضیح می‌دهد: اگر دقت کنیم بخش اعظم این ازدواج‌ها در خانواده‌هایی اتفاق می افتد که دچار فقر فرهنگی و اقتصادی هستند. این‌گونه ازدواج، منجر به بازتولید فقر اقتصادی و فرهنگی در خانواده‌ای جدید می‌شود. همچنین کودکی که در این سن‌وسال ازدواج می‌کند، وقتی بالغ‌تر و به‌تبع عاقل‌تر شد، متوجه می‌شود که چه ظلمی بر او شده و از بسیاری موهبات زندگی محروم شده و احساس نارضایتی از زندگی به فرد دست می‌دهد که این نارضایتی در بسیاری از موارد منجر به جدایی و گاه خیانت به همسر می‌شود.

مشکلات عدیده دختران کم‌سن‌وسال، پس از طلاق

مهدیه لعل‌اقبالی، کارشناس‌ارشد فقه و حقوق نیز در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: در بین مواردی که برای طلاق توافقی مراجعه می‌کنند، تعداد دختران زیر سن قانونی بسیار زیاد است.

وی که کار مشاور حقوقی در امر طلاق‌های توافقی ارجاعی از دادگستری را انجام می‌دهد، در این زمینه بیان می‌کند: مشکل آن‌جاست که معمولاً این دختران با بذل‌بخشی تمام مهریه خود، با مشکلات مالی عدیده‌ای برای زندگی بعد از جدایی مواجه می‌شوند و به دلیل سن پایین، در بیشتر موارد تحصیلات خود را ناتمام گذاشته‌اند و گاهی حتی دیپلم نگرفته‌اند، بنابراین برای پیداکردن شغلی که بتوانند به‌وسیله آن استقلال خود را بعد از جدایی حفظ کنند، مشکل دارند. ادامه‌دادن تحصیلات و پیداکردن شغل مناسب و به‌دست‌آوردن استقلال مالی، تنها چند مورد از مشکلات عدیده‌ای است که دختران کم‌سن‌وسال، پس از جدایی، با آن مواجه می‌شوند.

این کارشناس ارشد فقه و حقوق تصریح می‌کند: درواقع گاهی نیز شاهد آن هستیم که مرد به زن حق طلاق را در دفتر اسناد رسمی می‌دهد که معمولاً مردان در مقابل دادن این حق، امتیازات زیادی از زن می‌گیرند، ازجمله شرط می‌گذارند که در مقابل، باید زن، از نفقه معوقه و مهریه گذشت و آن را بذل کند تا به او حق طلاق دهد.

آنچه در این گفت‌وگوها خواندید، پیامدهایی است که ازدواج زودهنگام برای کودکانی که هنوز دوران بازی خود را تمام نکرده‌اند با آن مواجه می‌شوند. باید توجه داشت، این مسائل به خودِ فرد منتهی نمی‌گردد، بلکه گاه وقتی کودکی از آموزش‌های اولیه جنسی بی‎بهره می‌ماند و زیر بار مسئولیت همسری کمر خم می‌کند، با به‌وجودآمدن یک فرزند زیر بار مسئولیت سنگین مادری کمرش خواهد شکست و پس از آن جامعه نیز مورد تهدید قرار خواهد گرفت.ازدواج کودکان

آغاز کوچ پاییزه عشایر تالش

آغاز کوچ پاییزه عشایر تالش در گیلان

همه ساله در خرداد ماه تعداد ۲۷۰۰ خانوار دامدار عشایری گیلان با بیش از ۲۳۲ هزار رأس دام سبک و سنگین به مناطق بالادست ییلاقی تالش کوج می نمایند که پس از سپری شدن فصل گرما و با شروع فصل سرما به مناطق قشلاقی پایین دست کوچ می‌کنند.
امسال با توجه به کاهش دما و شروع فصل سرما و بارندگی‌های زود هنگام اخیر، کوچ پاییزه دامداران عشایری شهرستان تالش از مراتع بالادست به مناطق جنگلی و میان بند پایین دست آغاز گردید. این را موسوی، مدیر جهاد کشاورزی تالش خبر اد و گفت: شهرستان تالش دارای ۵۲ هزار هکتار مراتع و حدود ۱۵۵ هزار هکتار جنگل است.

منبع: مریان خبر

قهرمان و رکورد دار دوچرخه‌سواری زنان کشور دستفروشی می‌کند

آتوسا عباسی رکورددار دوچرخه سواری سرعت زنان ایران در حال دستفروشی کنار خیابان

آتوسا عباسی اولین مدال‌آور برون‌مرزی و رکورددار دوچرخه‌سواری سرعت زنان، بدلیل مشکلات مالی و اینکه نمی‌تواند فعالیت دوچرخه‌سواری داشته باشد، دست‌فروشی می‌کند. آتوسا عباسی اولین مدال آور برون مرزی بزرگسالان به صورت انفرادی و رکورددار دوچرخه‌سواری سرعت زنان کشور است.
آتوسا عباسی همسر روح الله احمدی یکی از مربیان سابق دوچرخه سواری است. آقای احمدی در خصوص شرایط به وجود آمده گفت: «از سال ۹۳ به دلیل مشکلاتی که فدراسیون برای ما ایجاد کرد و محرومیت ناخواسته ای که برایم رقم زد، زندگی‌مان دچار مشکل شد و حتی به خاطر من، همسرم را با اینکه رکورددار سرعت ایران است به تیم ملی دعوت نمی‌کنند و اجازه باشگاه داری هم به ما نمی‌دهند. جلوی تمام فعالیت‌های ورزشی‌مان را بسته‌اند. این روزها به دلیل شرایط بد اقتصادی، همسرم دست فروشی می‌کند و خودم هم با موتور و ماشین مسافرکشی می‌کنم». وی ادامه داد: «همسرم یک گونی مدال دارد، اما حالا گوشه خیابان دست فروشی می‌کند. فدراسیون اگر با من مشکل دارد، چرا مانع فعالیت همسرم می‌شود؟!».
روح الله احمدی یکی از مربیان دوچرخه سواری است که در سال ۹۳ به دلیل دوپینگ یکی از شاگردانش محروم شد.

منبع: سایت ورزش بانوان

60درصد از فعالیتهای کشاورزی گیلان برعهده زنان است


به گزارش ایسنا منطقه گیلان، زنان روستایی گیلان، به عنوان نیمی از جمعیت جامعه روستایی، بیش از 457هزار نفر از جمعیت 927 هزار نفری روستایی را تشکیل می‌دهند.

زنان علاوه بر نقش مادرو تربیت نسل فردای میهن و حفظ کانون خانواده، نقش تولید و کشاورز را در روستا به طور کامل ایفا می‌کنند.

علیرضا شعبان‌نژاد رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه زنان روستایی استان گیلان، بیش از60 درصد از فعالیهای کشاورزی اعم از تولیدات زراعی،باغی،دام و طیور،صنایع دستی و تبدیلی را انجام و کل محصولات خانگی  روستایی فرآورده‌های لبنی محلی را تولید می‌کنند،گفت: فعالیتهای روزمره زنان در امور کشاورزی، دامداری، فرآوری و بازاریابی مواد غذایی،نشانگر نقش کلیدی زنان در تولید محصولات کشاورزی و صنایع روستایی است.

وی خاطر نشان کرد:در جهت توانمندسازی زنان روستایی استان، اداره توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی جهادکشاورزی،با بهره‌گیری از توان کارشناسی بویژه زنان مراکز جهاد کشاورزی با ارائه آموزش های کاربردی در سطح مزارع تولیدی ومراکز تحقیقاتی وترویجی، 25 هزار نفر روز آموزش های ترویجی را برای زنان روستای طی سال جاری به اجرا در آورده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان تصریح کرد:به منظور ایجاد فرصت های شغلی جدید و پایدار در رشته‌های مختلف پروژه‌های اشتغالزایی زنان روستایی را در تمامی مراکز جهاد کشاورزی استان بالغ بر 900 مورد پیاده کرده است.

شعبان‌نژاد افزود: برای کاهش مخاطرات فعالیت‌های کشاورزی زنان طرح آشنایی زنان با بهداشت حرفه ای و شغلی و بیماریهای مشترک انسان و دام را با هماهنگی مراکز بهداشت در کلیه شهرستانها و دهستانهای استان به اجرا در می‌آورد.                                                          

وی با بیان اینکه به منظور حمایت از مشاغل خانگی و تامین هزینه‌های جاری فعالیت های زنان روستایی تشکیل و راه اندازی صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی از دیگر فعالیتهای ویژه اداره زنان روستایی وعشایری استان است،گفت: در حال حاضر بالغ بر 50 صندوق با همکاری سایر ارگانها از جمله صندوق کار آفرینی امید استان در استان تشکیل یا در حال راه‌اندازی است.                                                                                           

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان افزود: آشنایی زنان روستایی با تولید محصولات سالم کشاورزی و کاهش مصرف سموم شیمیایی و استفاده از روشهای بیولوژیک و نیز اطلاع از شیوه های کارآفرینی و بازاریابی بالغ بر یکصد هزار نفر روز از دیگر طرح های محوری سازمان جهادکشاورزی باشد،که با همکاری مرکز آموزش و تحقیقات و اداره کل استاندارد استان در سطح روستاهای برای حفظ محیط زیست و تولیدات پایدار کشاورزی انجام می‌شود.
کشاورزی

ریزش سقف کاذب سوله ای در رشت، هفت کارگر را مصدوم کرد


روز یکشنبه روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان گیلان به خبرگزاری ایرنا، پیمان اسدی بیان داشت: با اعلام این حادثه به 115 گیلان، پنج تیم فوریت های پزشکی برای امدادرسانی به محل اعزام شدند.

وی افزود: هفت مصدوم این حادثه پس از دریافت اقدامات پیش بیمارستانی توسط مرکز 115 گیلان به بیمارستان های رشت منتقل شدند. 

مرکز 115 گیلان دارای بیش از 400 نیرو، یکصد دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس است.

بانوی گیلانی عضو جدید کمیسیون فنی فدراسیون جهانی شطرنج

بانوی گیلانی عضو کمیسیون فنی فدراسیون شطرنج

شهره بیات امشب در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رشت بابیان اینکه کمیسیون فنی یکی از مهم‌ترین کمیسیون‌های فدراسیون جهانی شطرنج است اظهار کرد: این کمیته در مورد مسائل مختلفی نظیر تأیید تجهیزات جدیدی که در شطرنج تولید می‌شود و همچنین بخش مهمی از قوانین که در هندبوک فدراسیون جهانی است، تصمیم‌گیری می‌کند.

وی پایان با اشاره به اینکه در هشتاد و پنجمین کنگره فیده به عضویت کمیته فنی فدراسیون جهانی درآمده است گفت: این کنگره با حضور کشورهای عضو به میزبانی آنتالیا ترکیه برگزار شد

 شهره بیات داور بین‌المللی و استاد فیده بانوان جهان است و از پنجم بهمن‌ماه تاکنون سمت دبیری فدراسیون شطرنج ایران را عهده‌دار است.

سالانه ۸ هزار طلاق در گیلان انجام می‌شود

طلاق در گیلان

 امور اجتماعی بهزیستی استان گیلان گفت: هر ساله در کشور شاهد ۷۰۰ هزار طلاق در جامعه هستیم که سالانه ۸ هزار طلاق سهم استان گیلان است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، رضا جعفری عصر امروز در نشست آسیب شناسی کودک آزاری در ایران در محل دانشگاه گیلان اظهار داشت: کودک یک سرمایه انسانی است که باید تلاش‌های لازم برای حفاظت از این قشر آسیب‌پذیر انجام شود.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان با بیان اینکه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که برخی تنبیه را یک شیوه تربیتی می‌دانند عنوان داشت: هر ساله در کشور شاهد 700 هزار طلاق در جامعه هستیم که سالانه 8 هزار طلاق سهم استان گیلان است.

وی با اعلام اینکه از هر چهار ازدواج، یک ازدواج به طلاق ختم می‌شود خاطرنشان کرد: طبق آمار، امروزه در خانواده‌ها شاهد 50 درصد طلاق عاطفی و 25 درصد طلاق کامل هستیم و تنها 25 درصد از خانواده‌ها در شرایط مساعد و خوشبختی زندگی می‌کنند.

جعفری با بیان اینکه خشونت فقط برخوردهای فیزیکی با کودک نیست گفت: این که کودک برخوردهای نامناسب را در خانواده ببیند و شاهد برخوردهای فیزیکی اعضای خانواده با یکدیگر باشد یک نوع آسیب و تجاوز به حقوق کودک است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان با اشاره به اینکه مشکلات روحی کودکان 90 درصد از داخل فضای خانواده و 10 درصد از خارج خانواده نشأت می‌گیرد افزود: بر اساس آمار وزارت بهداشت 23 درصد جامعه دچار اختلالات روانی هستند.

جعفری اظهار داشت : 35 درصد از متجاوزان در جامعه به‌دنبال تجاوز به کودکان هستند و 65 درصد به فکر رابطه با بزرگسالانند و گاهی نگاهشان معطوف به کودکان می‌شود.

وی با تاکید بر لزوم بسترسازی مناسب برای رفاه کودکان و تخلیه انرژی آنان در محیط خانواده ابراز داشت: اگر بخواهیم از هیجانات و احساسات فاصله بگیریم باید بگوییم در واقع والدین کودکان مورد تجاوز قرار گرفته نیز در بروز چنین مشکلی بی‌تقصیر نیستند زیرا نظارت کافی را بر کودک خود انجام نداده‌اند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی گیلان با انتقاد از عدم آموزش به کودکان جهت مراقبت و دفاع از خود در پیشامدهای اجتماعی تاکید کرد: در بسیاری از موارد کودک آزاری شاهد هستیم که دختران بیشتر از پسران مورد این آسیب بزرگ اجتماعی قرار گرفته‌اند.

جعفری با اشاره به لزوم ورود سمن‌ها و سازمان‌های مردم نهاد در زمینه حمایت از حقوق کودکان اظهار داشت: رسانه‌ها باید تلاش کنند تا علاوه بر انتقال کلیت خبر و تاثیر بر افکار عمومی جامعه، تحلیل‌های تخصصی پیرامون تشریح واقعه را نیز منتشر کنند.

بارش شدید باران در آستارا، بندرانزلی، لنگرود، رودسر و لاهیجان

مدیرعامل‌ جمعیت هلال احمر استان گیلان با بیان اینکه در پی بارش شدید باران برخی از مناطق استان گیلان شرایط بحرانی را تجربه می‌کنند گفت: بارش شدید باران موجب آبگرفتگی معابر و برخی از منازل شهرستان‌های آستارا، بندرانزلی، لنگرود، رودسر و لاهیجان شد.

مهدی ولی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، با اشاره به بارش شدید باران و بحرانی شدن وضعیت برخی از شهرستان‌های استان گیلان اظهار داشت: بارش شدید باران موجب آبگرفتگی معابر و برخی از منازل شهرستان‌های آستارا، بندرانزلی، لنگرود، رودسر و لاهیجان شد.

مدیرعامل‌ جمعیت هلال احمر استان گیلان با بیان اینکه امدادگران در پی این وضعیت به منازل و معابر شهرستان‌های مذکور امدادرسانی کردند گفت: برخی از مناطق در این شهرستان‌ها شرایط بحرانی را تجربه می‌کنند. 

ولی‌پور با تاکید بر اینکه در پی بحرانی شدن وضعیت منطقه سیل‌زده شلمان شهرستان لنگرود یک تیم 5 نفره به محل اعزام و 40 تخته پتو بین حادثه‌دیدگان توزیع شد افزود: در برخی از مناطق شهرستان‌های استان گیلان آبگرفتگی به منازل نیز سرایت کرد.

وی با اشاره به اینکه امدادگران جمعیت هلال‌احمر استان گیلان در منطقه گواسرا آستارا با امداد‌رسانی به چند منزل حادثه‌دیده ضمن تخلیه آب منازل به افراد حادثه‌دیده امداد رسانی کردند گفت: نیروهای امدادی جمعیت هلال‌احمر سراسر استان گیلان به‌طور کامل در وضعیت آماده باش هستند.

ولی‌پور با تاکید بر اینکه جمعیت هلال‌ احمر با تمامی امکانات موجود در استان گیلان به آسیب دیدگان خدمات‌رسانی می‌کند تصریح کرد: هلال‌احمر استان گیلان در امداد‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده از 16 تیم واکنش سریع، 15 خودرو کمک دار، 7 دستگاه موتور پمپ و 2 فروند قایق استفاده کرده است.

وی 100 کیلو نایلون، 300 قرص نان، 40 تخته پتو، ست ظروف، برنج و انواع کنسرو را از محصولات توزیع شده بین آسیب‌دیدگان در مناطق سیل‌زده استان گیلان عنوان کرد و افزود: تیم‌های واکنش سریع هلال‌احمر استان گیلان در مناطق آبگرفته حضور مستمر دارند.

مدیرعامل هلال‌احمر گیلان با تاکید بر اینکه 96 امدادگر در قالب تیم‌های واکنش سریع به مردم آسیب دیده در شهرستان‌‌های بندرانزلی، آستارا، لنگرود، رودسر، لاهیجان امدادرسانی کردند گفت:  130 خانوار آسیب‌دیده در شهرستان‌های رودسر، لنگرود و آستارا امدادرسانی شدند.

ولی‌پور با بیان اینکه در پی اقدامات امدادی مذکور یک زن باردار در شهرستان آستارا به منطقه امن و یک پیرمرد بیمار در منطقه شلمان لنگرود به بیمارستان منتقل شد افزود: 16 تیم واکنش سریع در قالب 30 پرسنل در امدادرسانی‌های اخیر جمعیت هلال‌احمر استان گیلان به کار گرفته شدند.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر استان گیلان با تمامی توان در این ایام برای امدادرسانی و کمک به مناطق حادثه‌دیده تلاش می‌کند خاطرنشان کرد: شهروندان در صورت نیاز به خدمات امدادی جمعیت هلال‌احمر با سامانه 112 تماس حاصل کنند.

سالروز ورود آوارگان لهستانی به بندر انزلی


یادبود 

در بهار ۱۳۲۱( ش) گروهی از آوارگان لهستانی وارد بندر انزلی شدند.این آوارگان که شامل افراد غیر نظامی از جمله زن،کودک،پیر و جوان نیز بودند،در سال ۱۹۴۲ پس از سفری سخت از سرمای شوروی سابق و تحمل بیماری و گرسنگی به بندر انزلی رسیدند و با استقبال مردم انزلی که با سبدهای بزرگ غذا در انتظارشان بودند مواجه  شدند.

زمان جنگ جهانی دوم بود و کشور ایران به دلیل حضور متفقین با کمبود مواد غذایی روبرو بود با این وجود مردم انزلی به استقبال آوارگان رفتند و از آنها پذیرایی کردند.

گورستان ارامنه

 هلنا ولوش یکی از این هزاران نفر بعدها نوشت: "فرسوده از کار اجباری، بیماری و گرسنگی، در حالیکه شباهتی به زندگان نداشتیم، در بندر انزلی از کشتیها پیاده شدیم. آنجا همه با هم زانو زدیم تا بر ساحل شنی که خاک ایران زمین بود بوسه بزنیم. ما از سیبری رها شده بودیم و به سرزمین موعود رسیده بودیم".


۶۳۹ نفر که ۱۶۳نفر نظامی و ۴۷۶نفر غیر نظامی بودند جان خود را از دست داده و در گورستانی در بندرانزلی به خاک سپرده شدند تا یادگار رنج مردمی باشند که مانند میزبانشان قربانی بازی قدرتهای بزرگ در جنگی ویرانگر و خانمانسوز شدند.

این گورستان پس از گورستان تهران،بزرگترین گورستان لهستانی ها در ایران است.


پ ن:عکسها را روزی که عده ای از بازماندگان این آوارگان برای دیدار از مزار عزیزانشان به گورستان ارامنه آمده بودند انداختم.به ما اجازه ورود ندادند و مجبور شدم از بیرون گورستان عکس بگیرم.ورود برای افراد عادی و غیر ارمنی ممنوع است.

ابلاغ دستور العمل بکارگیری ظرفیت بانوان و جوانان در سطوح مختلف مدیریتی گیلان

مصطفی سالاری - استاندار گیلان
پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان خبر داده که استاندار جدید در اجرای سیاست‌ها و مواضع رییس جمهوری مبنی بر بکارگیری بیشتر از ظرفیت بانوان و جوانان در سطوح مختلف مدیریتی و تربیت مدیران آینده، دستورالعملی را ابلاغ کرد. که در سانه‌های استان بازتاب فراوان داشت و مورد توجه و تشویق موافقان و مخالفان دولت و استاندار شد. بنظر می‌رسد مصطفی سالاری در نخستین مانور تبلیغاتی برای اثبات حضور و توانای و ایجاد مقبولت برای خویش موفق بوده باشد.
در این دستورالعمل که با عنوان طرح «بکارگیری جوانان و بانوان در مناصب مدیریتی» برای اجرا در سطح استان و شهرستان‌ها خطاب به فرمانداران و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شده چنین آمده است:
الف: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، ظرف مدت ۲ ماه از ابلاغ طرح، حداقل یک نفر از معاونین خود و دو تا سه نفر از رؤسای ادارات تابعۀ شهرستانی را (با توجه به شرایط منابع انسانی آن دستگاه بنا به تشخیص کارگروه) از بین «بانوان» یا «جوانان کمتر از ۴۰سال سن»، برگزینند.
ب: کارگروهی مرکب از افراد مشروحه‌ی زیر، تحقق این طرح را راهبری، پیگیری و نظارت می‌نماید؛ ۱- ۱- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری (رئیس کارگروه)
۲- مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری (دبیر کارگروه)
۳- مدیرکل دفتر بانوان
۴- مشاور استاندار در امور جوانان
۵- بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوطه
ج: فرمانداران، نهایت همکاری را در تحقق موضوع در سطح شهرستان معمول نمایند و با تشکیل کارگروه متناظر شهرستانی، زمینه‌ی اختصاص حداقل یک معاونت از معاونت‌های هر یک از دستگاه‌های اجرایی شهرستانی (اعم از ادارات دولتی و شهرداری‌ها)، یک سوم رؤسای ادارات و واحدهای مستقر در بخش‌های تابعه شهرستان‌ها را به «بانوان» و همچنین «جوانان با حداکثر ۳۵ سال سن»، فراهم آورند.
د: تحقق موضوع در موعد مقرر و احراز برخورداری بانوان و جوانان مشمول از توانمندی لازم و شرایط مدنظر، پس از اخذ نظر و مشورت با کارگروه مربوطه در سطح استانی، بر عهده مدیرکل/ مدیرعامل دستگاه اجرایی و در سطح شهرستان و بخش بر عهده رئیس اداره شهرستان (با نظارت مدیر استانی)، خواهد بود.
هـ: در مواردی که بنا به شرایط و موارد خاص و استثنایی، امکان بکارگیری «بانوان» یا «جوانان» واجد شرایط در سطوح مذکور ممکن نباشد، امکان پذیر نبودن اجرای این موضوع بایستی به تأیید کارگروه مربوطه برسد.
و: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع، ضمن نظارت بر موضوع از طریق کارگروه های تعیین شده، گزارش مستمر هفتگی از اقدامات و نتایج حاصله را به اینجانب ارائه نمایند.
مصطفی سالاری
همانطور که اشاره شد بنظر می‌رسد این ابلاغیه با توجه به شرایط موجود و رانت‌خواری و فامیل بازی که در انتصاب مدیران اجرایی در استان وجود دارد، عملاً امکان اجرا نداشته باشد و در حد شعار و طرحی که کلیات آن در ابلاغیه هم به شکلی شعاری آمده، باقی می‌ماند. چرا که الزام و چگونگی نحوۀ اجرای طرح مبهم است و به نظر می‌رسد جنبۀ تبلیغاتی داشته باشد و برای کاستن از باز انتقاداتی منتشر شده که انتصاب استاندار غیر بومی در فضای سیاسی و رسانه‌ای استان برانگیخته بود.
ابلاغیۀ استاندار جدید گیلان - با تمام کاستی‌هایی که ناشی از شتابزدگی در انتشار متنی مختصر و تبلیغاتی است - نخستین شیوه نامۀ اجرائی طرح مصوب دولت است. طرحی که پایگاه خبری تابناک که منتقد جناح سیاسی دولت دوازدهم است دربارۀ آن به کنایه پرسیده که آیا قرار است این مسئولیت‌ها فقط بین «ژن‌های خوب» تقسیم شود؟» اتفاقی که با فضاحت در انتصاب شهرداری چاف و چمخاله رخ داد. و نوشت: «با وجود مصوبۀ شورای عالی اداری دربارۀ جوان شدن سن مدیران تا ۸ سال تا پایان برنامۀ ششم توسعه و همچنین بکارگیری یک سوم از مدیران دستگاه‌های اجرایی از میان زنان و جوانان که رئیس جمهور هم در همین زمینه گفته است طی دستوری از وزیران خواسته ۲ معاون، مشاور و یا دستیار جوان برای خود برگزینند و یک معاون، مشاور و یا دستیار از بین بانوان؛ هنوز هیچ شیوه نامه ای مشخص و اعلام نشده است. اینکه طبق مصوبه مذکور و دستور رئیس جمهور ۳ معاون، مشاور و یا دستیار جوان و زن وزیران به چه شکل انتخاب خواهند شدند و از بین چه افرادی خواهند بود از سئوالات مهمی است که در ذهن افکار عمومی نقش بسته است. آیا قرار است گردش نخبگان مختص همه افراد اعم از جوانان تحصیل کرده و زنان شایسته باشد یا اینکه دایرۀ انتخاب این افراد محدود و بسته خواهد بود؟ آیا قرار است این مسئولیت ها بین فقط «ژن‌های خوب» تقسیم شود و جایگاه معاون، مشاور و دستیار وزیر صرفاً به افرادی برسد که رابطه و واسطه‌های قوی و قدرتمند دارند یا اینکه آقازاده هستند و «ژن خوب» دارند یا همۀ جوانان و زنان شایسته که تحصیلات عالی و توانمندی دارند هم می‌توانند به رسیدن به چنین جایگاه‌هایی فکر کنند؟»
به دلایل فوق این حرکت و اقدام نمایشی استاندار جدید گیلان، بی نتیجه و علیرغم نام و آوازه‌اش چون طبل غازی فقط پر هیاهوست. سعدی نوشته: «داﻧﺎ ﭼﻮ ﻃﺒﻠﻪ ﻋﻄﺎر اﺳﺖ ﺧﺎﻣﻮش و ﻫﻨﺮﻧﻤﺎی و ﻧﺎدان ﺧﻮد ﻃﺒﻞ ﻏﺎزی ﺑﻠﻨﺪ آواز و ﻣﯿﺎن ﺗﻬﯽ...» این ابلاغیه در ظاهر جذاب و قابل قبول و مفید است، اما جز اینکه نام استاندار را در میانۀ دعواهای جناحی و سهم‌طلبی‌های سیاسی، چند روزی در صد اخبار نگهدارد و وی را مترقی و موافق مطالبات زنان و جوانان بنماید، کارکرد دیگری ندارد.
۱ ۲
پیوندهای روزانه
Designed By Erfan Powered by Bayan