بهمبری

می‌شهر

شمارۀ ۱۸ ماهنامۀ گیلانˇ اؤجا منتشر شد

گیلان اؤجا

شمارۀ ۱۸ ماهنامۀ گیلان ٚ اؤجا اردیبهشت ۱۳۹۷ منتشر شد.
نخستین مقالۀ این شماره با عنوان: «از کارگران بیاموزیم، یا همه یا هیچکس» به بهانۀ روز بین‌المللی کارگران نگاهی دارد به وضعیت طبقۀ کارگر کشور در شرایط کنونی منطقه؛ موانع تشکل‌یابی و برای خود شدن این طبقه را بر می‌شمارد. و راه‌های فرارفتن از آن را بیان می‌دارد.
یادداشتی دربارۀ حملۀ نظامی ارتش فاشیست ترکیه به خودگردان عفرین در روژاوا با عنوان: «عفرین، از پناهگاهی آرام تا ویرانه‌ای تصرف شده» در ادامۀ این مطلب منتشر شده است که نگاه مختصری به شکلگیری و مقاومت روژاوا در سوریه و دلیل و تحلیل جنگ تحمیلی کنونی ترکیه علیه عفرین دارد.
گزارش اجتماعی، فرهنگی «صورت وضعیت» نیز در این شمارۀ ماهنامۀ «گیلانˇ اؤجا» منتشر شده است که به بررسی مشکلات معیشتی، گذران زندگی، مبارزات و مقاومت کارگران و مسائل مبتلابه محیط زیست و زندگی مردم گیلان، پرداخته است. و در امتداد آن یادداشتی با موضوع اخلاف قومیتی که بر سر ادعای تعلق آستارا به استان اردبیل، مطرح شده، یادداشتی با عنوان: «گردنۀ حیران مال چه کسانی است؟» و یادداشتی با موضوع آتش‌سوزی نوروزی جنگل‌های گیلان و حواشی پیش آمده دراینباره با عنوان: «آدرس غلط» می‌توانید بخوانید.
گزارشی از تجمع هشت مارس با عنوان: «اشتغال و همبستگی زنان»، همچنین مقاله‌ای با عنوان: «بررسی تشکل یابی زنان در بازار کار»، به همراه ترجمۀ مطلبی با موضوع: «سازماندهی پیشا اتحادیه‌ای در زنان پوشاک بنگلور» و ترجمۀ گفت‌گویی با سیلویا فدریچی با عنوان: «بازتولید اجتماعی: بین دستمزد و حقوق مدنی»، و گفت‌وگو با سیما ریاحی؛ زن نجار گیلانی با عنوان: «کارگران پنهان»، مطالبی با محوریت مسائل زنان هستند که در شمارۀ ۱۸ ماهنامۀ «گیلانˇ اؤجا» منتشر شده است.
پیرامون هجوم نیروهای سرمایه به دستاوردهای طبقۀ کارگر و مقاومت نیروی کار در جهان دو یادداشت: «نگاه کن، اوست که دیگر باره بر می‌خیزد» گزارشی از جنبش جاری اعتصاب‌ها، اشغال و پیکار سراسری علیه سرمایه در فرانسه، به همواره یادداشتی پیرامون مقاومت مردم ونزوئلا در قالب کمون‌های خودگردان با عنوان: «نزوئلا: کمون یا هیچ» را می‌توانید در این شمارۀ اؤجا بخوانید.
داستان گیلکی «مشتی» به همراه یک نقاشی از علیرضا فرهمند و دو شعر از مه‌ناز یوسفی و فرناندو پسوا از دیگر مطالب خواندنی اؤجای هجدهم است.

یادداشت جدید «می شهر» به زبان گیلکی هم با موضوع زندگی کارگری در این شمارۀ اؤجا منتشر شده است.

به بهانۀ روز معلم یادداشت: «کالایی سازی آموزش و کودکان بی آرزو» و گفت‌وگویی با حبیب رضاپور عضو هیأت مدیرۀ کانون صنفی معلمان استان گیلان با عنوان: «برای ازبین بردن فرق و تبعیض، آموزش باید رایگان باشد» نیز در شمارۀ ۱۸ ماهنامۀ «گیلانˇ اؤجا» منتشر شده است.

پایان بخش مطالب این شماره گزارشی از معدن زمستان یورت، یکسال پس از فاجعۀ انفجار آن است با عنوان: «هشدار کارگران به تکرار فاجعه، واهمۀ کارفرما از افشای حقایق» و پوستری از بهزار شیشه‌گران به یاد معدن‌کاران جانباختۀ آزادشهر.
ماهنامۀ «گیلانˇ اؤجا» اردیبهشت ۱۳۹۷ در ۳۲ صفحه به قیمت دو هزار تومان هم اکنون در دسترس علاقمندان است.

مراکز پخش و توزیع:

آستارا:
– نوشت افزار رومینا. خیابان فارابی. روبروی هلال احمر.
املش:
– مطبوعاتی محبی. خیابان شهید بهشتی.
بندر انزلی:
– مطبوعاتی بوعلی. خیابان سپه (بازار سپه).
– نمایندگی مطبوعات. میدان اصلی شهر
– دفتر فنی مهراز. جنب دانشگاه آزاد طالب آباد.
رستم آباد:
– بلوار بهشتی. نمایندگی مطبوعات رستم آباد.
رودسر:
– مطبوعاتی غلامی. میدان شهرداری.
– کتابفروشی دهخدا. میدان شهرداری.
رشت:
– نشر گیلکان. خیابان انقلاب (حاجی‌آباد).
– کتابفروشی ماه نو. میدان سرگل
– کیوسک مطبوعاتی علی آقا. خیابان نامجو
کلاچای:
– مطبوعاتی حسینی. میدان امام خمینی.
لاهیجان:
– نمایندگی کیهان. خیابان انقلاب.
– کتاب فرازمند. روبروی باغ ملی.
– خانهٔ کتاب. خیابان نیما.
لنگرود:
– شهر کتاب لنگرود. جنب منبع آب.
– کتابفروشی میرفطروس. خیابان بهشتی.
– مطبوعاتی علیزاده. روبروی کفش بلا.
لشت نشا:
– تبلیغاتی و آموزش خوشنویسی آراد (دعایی). خیابان امام. خیابان عطا آفرین.
– میدان جامع. مغازۀ آقای بیجاری
– بازارچه آوای شمال. فن نت کاسپین
تهران:
– خیابان انقلاب. بازارچه کتاب. کتابفروشی اختران
– خیابان کریمخان. کتابفروشی نشر چشمه

دوستان ساکن تهران، مازندران و گلستان و… که مایل به تهیه شماره‌های پیشین و یا توزیع گیلانˇ اؤجا هستند با نشریه تماس بگیرند.
نشانی پستی: بندرانزلی، صندوق پستی: ۱۱۱۹-۴۳۱۴۶
تلفن نشریه: ۴۴۴۰۳۵۷۱ – ۰۱۳
و ایمیل: awjamag@gmail.com

پیوندهای روزانه
Designed By Erfan Powered by Bayan