بهمبری

می‌شهر

تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی ۱۲ پایه طبق مؤلفه‌های جنسیتی

کتاب های درسی

انجمن حمایت از حقوق کودکان در جدیدترین پژوهشی که انجام داده به تحلیل محتوای کتاب‌های فارسی ۱۲ پایه بر طبق مولفه‌های جنسیتی پرداخته است.

طبق این پژوهش ۹۰ درصد اسامی کتاب‌های فارسی ۱۲ پایه مربوط به مردان و فقط ده درصد مربوط به زنان است.

علاوه بر این ۹۳ درصد مشاهیر به کار رفته در کتاب‌های فارسی ۱۲ پایه مربوط به مردان و فقط ۷ درصد مربوط به مشاهیر زن است.

این پژوهش نشان می‌دهد که ۸۵ درصد تصاویر به کار رفته در کتاب‌های فارسی ۱۲ پایه مربوط به مردان و فقط ۱۵ درصد مربوط به زنان است؛ این ۱۵ درصد هم بیشتر مربوط به زنانی است که مشغول خانه‌داری هستند یا دانش‌آموز و معلم.

۹۱ درصد شخصیت‌های قهرمان در کتاب‌های فارسی ۱۲ پایه نیز مربوط به مردان و فقط ۹ درصد مربوط به زنان است.

شغل‌هایی که برای زنان در کتاب‌های فارسی انتخاب شده فقط مددکار، معلم و خدمتکار است و بقیه مشاغل برای مردان انتخاب شده است. علاوه بر این تاکید بر نقش مادری بیشتر به کارهای خانگی از جمله درست‌کردن غذا، سبزی پاک‌کردن، ریختن چای، میوه آوردن محدود شده و تاکید بر نقش پدری با تصمیم‌گیری، مشورت‌دادن و خرید کردن مشخص شده است.

در ادامه نمودارهای مربوط به این مولفه‌ها را با جزییات کامل می‌بینید:

منبع: خبرآنلاین

مدیریت خانواده و سبک زندگی

مدیریت مدیریت خانواده و سبک زندگی

چند وقتی از حذف عکس دختران از روی جلد کتاب ریاضی سوم دبستان می‌گذرد، ماجرایی که وقتی با اعتراضات مردم در شبکه‌های اجتماعی و پیشنهادهایی مانند تهیۀ پرینت عکس مریم میرزاخانی به جای جلد مورد نظر همراه شد، مسئولان را به پاسخ‌گویی واداشت و شلوغ بودن طرح! را علت این حذف بیان کردند و در آخر مجبور به عذرخواهی شدند.

گویا این حذف و تحقیر زنان ادامه دارد تا جایی که راهش را به کتاب «مدیریت خانواده و سبک زندگی» پایه دوازدهم دختران باز کرده است. 

در صفحات این کتاب، نمونه‌های آشکاری از تبعیض جنسیتی (مقایسه نکردن آزادی ‌های فردی پسر و دختر) ازدواج به هر قیمتی (برای این‌که دختر را ترشی! نیندازند) تسریع در ازدواج ( دیر شدن و افسردگی گرفتن)، و بالاخره کار خانگی که وظیفه ابدی دختران و زنان و امری پیش‌پا‌افتاده و آسان شمرده شده‌است، به چشم می‌خورد.

در حال حاضر اسم این کتاب را باید آموزش ازدواج و خانه‌داری و اطاعت از همسر گذاشت زیرا مؤلفان آن گرفتار افکار و سنت‌های بدوی بوده و زن را فقط برای خانه و در خانه می‌خواهند. 

زنانی که آزادی‌های فردی کمتر از مردان بخواهند و ازدواج، خانه‌داری، شوهر‌داری، و فرزندداری اولویت اول و آخر آن‌ها باشد.

دخترانی که در این پایه تحصیل می‌کنند باید خود را برای کنکور و پذیرش در دانشگاه آماده کنند؛ به جای خواندن این کتاب که با مضامین تحقیر‌آمیز و پر از اشکال مختلف تبعیض جنسیتی و اصرار به ازدواج و تحمیل کارخانگی به عنوان کاری زنانه به آنان همراه است، باید درس مستقل بودن، شجاعت و اعتماد به نفس داشتن و همچنین راهکارهایی برای جلوگیری و مقابله با مشکلات احتمالی آموزش داده شود.

این یادداشت در کانال تلگرامی نویسنده و کانال تلگرامی بیدارزنی بازنشر شده است.

منبع عکس‌ها و خبر

پیوندهای روزانه
Designed By Erfan Powered by Bayan