بهمبری

می‌شهر

روز بین المللی چای

روز بین المللی چای

روز بین المللی چای

روز_جهانی چای 15دسامبر ۲۴ آذر هر سال است. چرا که در سرمای زمستان یک فنجان چای، بهترین نوشیدنی است. البته، هیچ چیز را نمی‌شود با آن مقایسه کرد، و هیچ نوشیدنی دیگری نمی‌تواند به شما حس گرما را منتقل کند. چای محبوب‌ترین نوشیدنی‌ها در سراسر جهان است و معمولاً داغ است. داشتن یک کتری چای در دست و نوشیدن آن هرگز با هیچ نوشیدنی دیگری جبران نخواهد شد. روز بین‌المللی چای به منظور جلب توجه دولت و مردم در مورد مشکلات تولید چای و چگونگی کاشت چای، تولید کنندگان #چای کوچک و مصرف کنندگان تحت تأثیر تجارت جهانی چای نامگذاری شده است. و روزی است که می‌خواهد در مورد مشکلات ناشی از کاشت چای و تأثیرات تجارت جهانی چای فکر کنید.

تاریخ روز بین المللی چای

در سال 2005، روزجهانی چای برای اولین بار مشاهده شد. از آن زمان، این روز در کشورهای تولید کنندۀ چای در سراسر جهان جشن گرفته می‌شود. این شامل بنگلادش، هند، اندونزی، کنیا، مالزی، مالاوی، نپال، سریلانکا، تانزانیا، اوگاندا و ویتنام است. پس از بحث‌های اولیه در مجمع جهانی اجتماعی در سال 2004، اولین نامگذاری روزجهانی چای در دهلی نو در سال 2005 جشن گرفته شد. سال بعد و در سال 2008 در سریلانکا برگزار شد. جنبش‌های اتحادیه‌های کارگری روز جشن و کنفرانس‌های چای جهانی مرتبط را سازماندهی کرده‌اند.

روزجهانی چای با هدف بالا بردن توجه جهانی دولت‌ها و شهروندان در مورد تأثیرات تجارت جهانی چای است. همچنین این روز مشکلاتی را که کارگران و تولیدکنندگان با آن روبرو هستند، مطرح می‌کند. و ازاهداف این نامگذاری درخواست‌ها برای حمایت از قیمت و تجارت عادلانه است. تأثیر تجارت جهانی چای بر کارگران باغات چای در چین، تولید کنندگان کوچک و مصرف کنندگان است. دولت هند در سال 2015 پیشنهاد گسترش این روز را از طریق سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد اعلام کرد. با سیاست‌های تجارت جهانی، تجارت کالا، تجارت جهانی چای تغییراتی چشمگیر داشته است. تحت قطعنامۀ WTO، ساختار کالای تجارت جهانی چای، امتیازات یکسانی را برای تولید و تجارت فراملی و خرده فروشان، در تجارت فراهم شده است.

با اختیارات سازمان تجارت جهانی، حذف تعرفه و واردات چای از کشورهای دیگر به میزان قابل توجهی میزان چای در کشورهای تولید کننده را کاهش می‌دهد. همه این‌ها شرایطی را ایجاد کرده‌اند که بدون افزایش تقاضا برای چای، قیمت‌های جهانی کالاها دائماً کم می‌شود. در نتیجه، باغ چای رها شده است. بنابراین مارک‌های جهانی را قادر به خرید چای با کمترین قیمت ممکن می‌شوند. 

روزجهانی چای برای حمایت، تقدیر و یاد زحمات و تلاش آنها که در کاشت، پردازش و تحویل چای این نوشیدنی عالی برای همه مردم در سراسر جهان دخیل هستند نامگذاری شده و گرامی‌داشته می‌شود. 


به نقل از کانال تلگرامی gilanchai@

خۊشۊنت

نصفˇ شب بۊ که أمی بۊجؤری طبقه همسایه جیغˇ أمرأ خابˇ جا دپرکسم. دۊبارده شۊرۊع بۊبؤسته-بۊ. همسایه ایجگره صدا جا بفأمستم که باز خۊ مردˇ جا کره کۊتک خؤره.
چن سالی بۊ که ازدواج بۊکۊده-بید ؤ دؤخترˇ ره زای نۊبؤستی. أنˇ مردای‌م به هر بهانه‌یی أنه کۊتک زئی. می چادره اۊسادم ؤ خاستم بشم که مردای مره بۊگؤفته: کؤیه کره شی خانم؟ دعوایˇ زن ؤ شؤهریه؛ ربطی به امان نأره.
بۊگؤفتم أگه مردای ناغافل بزئه دؤختره‌یه بۊکۊشته تی وجدان قبۊل کۊنه؟ تانی بیگی من اؤیه ایسه-بۊم ولی هیچ کاری نۊکۊدم؟ اصلاً فرض بۊکۊن خۊدمانˇ دؤختر ه که کره کۊتک خؤره؛ تۊ تانی بیتفاوت بئسی؟ دره بازأکۊدم ؤ بۊشؤم بۊجؤر. در بزئم . چن بار در زئنˇ پسی، دؤختره دره بازأکۊد. أنˇ سر مچه کبۊد بۊبؤسته-بۊ. خۊ دیمأ چادر بیگیفته-بۊ. أنه بۊگؤفتم: عزیز جان می زای تب بۊکۊده ؤ قؤرصˇ تب‌بؤر نأرم. تو داری مره فدی؟خۊ سرأ تکان بده ؤ بۊشؤ کی مره باوره.
ناقلن أ بهانه همره أنˇ مردایأ بفهمانیم که أمان متوجه ایسیم که کره چی بلایی خۊ زنˇ سر اوردن-دره. قؤرصأ بیگیفتم ؤ بامؤم بیجیر. ولی مره خاب نیگیفته. أمی قدیمˇ همساده یاد دکفتم. ایتا دؤختر داشتی کی خۊشگلی ؤ نجابتˇجا هیچی کم ناشتی. سن ؤ سالی‌م ناشتی. هزار اۊمید ؤ آرزۊ مرأ مردˇ ره بۊبؤسته-بۊ. أنˇ مرد شک ؤ بددیلیˇ بیجا وأسی أنقدر أنه آزار بده ؤ کۊتک بزئه کی دؤخترˇ بدبخت خؤره خانه مئن آتش بزئه ؤ ایتا طفلˇ معصۊمم خۊدشˇ جا بنأ. بأزۊن أنˇ مرد پشیمان بۊبؤسته-بۊ ولی چی فایده؟ اۊ جوانˇ کؤر خۊ جانأ ببرده گلˇ جیر. به هزار بدبختی می چۊمانأ دوستم ؤ بۊخؤفتم.
فردا صۊب، وقتی کره خرید شۊییم راه‌پله مئن أمی بۊجؤری همسایهٰ بیدئم. سلام ؤ علیکˇ پسی أنه بۊگؤفتم: دؤختر جان. چره ساکت ایسی ؤ تی مردˇ جا شکایت نۊکۊنی؟ اۊن حق ناره هر چی وأسی تره کۊتک بزنه.
بۊگؤفته: کؤیه بشم؟ کلانتری؟ کلانتری که دۊزدان ؤ مجرمانˇ جایه. اصلاً دانی از هر چی مردای می حال بهم خؤره. کلانتری مئن زن نئسه کی راحت ببم ؤ می حرف ؤ شکایته مطرح بۊکۊنم.
راس گۊفتی. حق داشتی. بۊگؤفتم خا چره تی خانواده جا کۊمک نیگیری؟ بۊگؤفته أشان مره گیدی لباس سفیدˇ مرأ بۊشؤیی مردˇ خانه کفنˇ مرأ واگردی. وا تحمل بۊکۊنی؛ چۊن زای‌دارم نیبی. بۊگؤفتم پس بۊشۊ مۊشاورˇ ورجه. خۊ سره تکان بده ؤ بۊشؤ. منم بۊشؤم خرید. سبزی‌فۊرۊشی مئن ایتا می قدیمی همکلاسانأ بیدئم. حال ؤ احوال بۊکۊدیم. تازه طلاق بیگیفته-بۊ. ایتا هش ساله دؤختردأشتی با ایتا سه ساله پسر کی هفته‌یی یک رۊز چن ساعتی تانستی اشانه بیدینه. می دیل أنˇ ره بۊسؤخته. مره یاده کی عاشقˇ طراحی بۊ ؤ وقتی دانشگاه شهرˇ دیگه قبۊل بۊبؤسته-بۊ أنˇ پئر ونأشتی که بشه شهرˇ دیگه ؤ بۊگؤفته-بۊ چۊن دؤختره نتانه شهرˇ دیگه تنها زندگی بۊکۊنه. هر چی می دۊست گریه ؤ زاری بۊکۊده اثر ناشتی ؤ هۊ سال أنأ عرۊس بۊکۊدید. اۊنم چه عروسی! أنˇ مرد، هیچ اذیت ؤ آزاریأ فۊرۊگۊذار نۊکۊدی ؤ اصلاً اۊنه بحساب ناوردی. می دۊست تحمل بۊکۊد ؤ دم نزئه تا أنˇ طاقت طاق بۊبؤسته طلاق بیگیفت. مره بۊگؤفت با أن کی خئلی أنˇ ره سخته زاکانˇ دۊریه تحمل کۊدن ولی الان خاستی که ادامهٔ تحصیل بده ؤ خۊ پا سر بئسه. أنˇ ره آرزۊیˇ مؤفقیت بۊکۊدم ؤ خرید بۊکۊدم ؤ واگردستم بخانه.

خشونت
پ.ن: این یادداشت برای نخستین بار در شمارۀ ۸ ماهنامۀ گیلانˇاؤجا منتشر شده.
برای اطلاع از چگونگی خواندن و نوشتن با رسم‌الخط گیلکی اینجا را ببینید.
برگردان فارسی این یادداشت در ادامه مطلب 👇 آمده است.

ادامه بی‌تدبیری مسئولان "صنعت چای" را در کشور به نابودی می‌کشد

چای گیلان

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در صورت ادامه بی‌تدبیری مسئولان بیم آن می‌رود با کاهش رغبت و اشتیاق در تولیدکنندگان چای که سال‌ها در این بخش فعالیت کرده‌اند این صنعت به ورطه فراموشی کشیده شود.

اسدالله عباسی اظهار داشت: به‌علت کمبود اعتبارات روند اجرای آبرسانی به برخی مناطق با کندی زیادی در حال انجام است که طی ملاقات با وزیر نیرو مقرر شد با احداث مجتمع‌های آبرسانی در روستاهایی که با تنش آبی مواجه‌اند مشکل برطرف شود.

 وی وضعیت رودسر به لحاظ برخورداری از نعمت گاز را هم برشمرد و افزود: در این مورد پیشرفت خوبی در نقاط مختلف و روستاهای شهرستان رودسر داشته‌ایم به‌طوری که به جز مناطقی که در رحیم‌آباد و بالادست املش واقع هستند اکثریت روستاها از نعمت گاز برخوردارند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس با اشاره به وضعیت راه‌های روستایی خاطرنشان کرد: در حال حاضر برخی از روستاهای رودسر فاقد جاده آسفالته هستند که قطعاً نبود امکاناتی نظیر راه دسترسی مطلوب خود عاملی برای افزایش روند مهاجرت به سمت شهرها است.

عباسی ابراز داشت: عمده مشکلات در حوزه راه بیشتر مربوط به مناطق روستایی بالادست املش است و انتظار می‌رود با تعاملاتی که با منابع طبیعی استان انجام شده همکاری‌های متقابل برای رفع هرچه سریعتر موانع موجود افزایش پیدا کند.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: معضل کند بودن روند اجرای پروژه سد پلرود از جمله مشکلات عمده شهرستان رودسر است که انتظار می‌رود با سرعت گرفتن روند اجرای این طرح مهم، ظرفیت‌ها نیز در بخش‌های آب شرب روستایی و کشاورزی منطقه بالاتر رود.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس بیان داشت: اطاله در پرداخت مطالبات چایکاران سبب دلسردی کشاورزان می‌شود به‌طوری که دیگر رمقی برای ادامه کار در این بخش در خود نمی‌بینند و به ناچار برای امرار معاش و کسب درآمد به شهرها مراجعه می‌کنند.

عباسی نابسامانی در صنعت چای را نگران‌کننده خواند و ابراز داشت: در صورت ادامه بی‌تدبیری مسئولان بیم آن می‌رود با کاهش رغبت و اشتیاق در تولیدکنندگان چای که سال‌ها در این بخش فعالیت کرده‌اند، همچنین رویگردانی نیروی کار جوان، این صنعت به ورطه فراموشی کشیده شود.

وی با اشاره به طرح‌های اشتغال روستایی گفت: برای ایجاد اشتغال در این مناطق، طرح اشتغال روستایی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که انتظار می‌رود با اجرای آن ظرفیت‌های گردشگری افزایش پیدا کرده و به نوعی از مهاجرت بی‌رویه روستائیان به‌سمت شهرها جلوگیری شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: توانمندسازی روستائیان و ایجاد صنایع تبدیلی که ارزش افزوده بیشتری نیز نصیب آن‌ها می‌کند از جمله اهداف این طرح است که روستائیان می‌توانند طی آن در محل زندگی خود کسب و کارهای جدیدی راه بیندازند.

نماینده مردم رودسر و املش در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر پروژه راه املش به‌سمت شلمان چند سالی است که به علل گوناگون متوقف شده که امید است با تقویت روحیه جهادی و کارآمدی در بین برخی از مدیران، طرح‌های حیاتی این‌چنینی با سرعت به انجام برسد.


خبر‌گزاری تسنیم

شمارۀ ۱۵ ماهنامۀ "گیلانˇ اؤجا" منتشر شد

شمارۀ پانزدهم ماهنامۀ گیلان اؤجا متتشر شد

شمارۀ ۱۵ ماهنامۀ گیلانˇاؤجا، مهر و آبان ۱۳۹۶ منتشر شد

در این شماره سرمقاله با عنوان "خشونت علیه زنان، مسألۀ کل جامعه است" با موضوع خشونت، به ریشه‌یابی خشونت خانگی، انواع و اشکال آن پرداخته است.
پروندۀ ویژۀ کارزار منع خشونت خانگی با گزارش عملکرد کارزار در گیلان و تحلیل چند روایت آن، و یادداشتی با عنوان " قانون ارث و کشاورزان بی بهره از زمین" مطالب دیگر اؤجا ۱۵ را تشکیل می‌دهند.
پس از این‌ها گزارشی از وضعیت معیشتی و گذران زندگی مزدبگیران و کارگران گیلان با عنوان "صورت وضعیت" آمده و سپس گفت‌وگو با مدیرعامل مؤسسۀ سبزکاران بالان پیرامون مسائل محیط زیست استان و نقش سازمانهای مردمی در حفظ آن را می‌توانید بخوانید.
یادداشتی در رابطه با "مسألۀ سراوان" و بحران محیط زیست در این منطقه از گیلان، مطلب بعدی شمارۀ پانزدهم گیلانˇ اؤجا است. و در پی آن نگاهی به مجموعه عکس «گودال جهنم» با عنوان "اینجا جهنم است" به همراه تعدادی از عکس‌های آن مجموعه منتشر شده.
"چاره‌ای جز متحد شدن نیست" عنوان ترجمۀ مصاحبه‌ای با ویکتور درک همرزم چگوارا و سرهنگ سابق نیورهای انقلابی کوباست که در اؤجای پانزدهم منتشر شده و همچنین قسمت سوم و پایانی مقالۀ "با این همه پراکندگی و ناهمگنی چطور می‌توان متحد شد؟"را نیز در پی آن می‌توانید بخوانید.
از دیگر مطالب شمارۀ مهر و آبان ماهنامۀ گیلانˇ اؤجا می‌توان به گزارش ارسالی یکی از کارگران کارخانۀ پارس خزر با عنوان "رابطِ مستقیم سود سرمایه‌ار با ستم مضاعف بر کارگران" اشاره کرد.
گفت‌گو با "عزیز قاسم‌زاده" سخنگوی کانون صنفی فرهنگیان گیلان و یاداشتی با عنوان "فردیت در ادبیات داستانی" به همراه یادداشت‌هایی در گرامی‌داشت و یادبود "محمد جراحی" و "علی‌اشرف درویشیان" نیز در این شمارۀ نشریۀ گیلانˇ اؤجا منتشر شده است. و همچنین بخش پنجم مقالۀ "آتش... آتش" نگاهی انتقادی به وضعیت شعر گیلکی، ی‍ادداش‍ت گ‍ی‍ل‍کی "م‍ی ش‍ه‍ر"  و معرفی کتاب از دیگر مطالب شمارۀ پانزدهم این نشریه است.

شمارۀ ۱۵ ماهنامۀ گیلانˇ اؤجا در ۴۰ صفحه، مهر و آبان ۱۳۹۶ به قیمت ۲۰۰۰ (دوهزار) تومان در دسترش علاقمندان است.

مراکز پخش:

آستارا:

- نوشت‌افزار رومینا؛ خیابان فارابی، روبروی هلال احمر.

املش:

-‌ مطبوعاتی محبی. خیابان شهید بهشتی.

بندر انزلی:

-‌ مطبوعاتی بوعلی. خیابان سپه (بازار سپه)

رستم‌آباد:

-‌ بلوار بهشتی، نمایندگی مطبوعات رستم‌آباد، آقای مجید علی‌اکبری. 

رشت:

-‌ نشر گیلکان؛ خیابان انقلاب (حاجی‌آباد)، کوچهٔ گنجه‌ای، بن‌بست صفاری.

- کتابفروشی ماه نو، میدان سرگل.

-‌ کیوسک مطبوعاتی علی آقا، خیابان نامجو.

رودسر:

-‌ مطبوعاتی غلامی؛ میدان شهرداری.

-‌ کتابفروشی دهخدا؛ میدان شهرداری.

کلاچای:

-‌ مطبوعاتی حسینی؛ میدان امام خمینی.

لاهیجان:

-‌ نمایندگی کیهان؛ خیابان انقلاب.

-‌ کتاب فرازمند؛ روبروی باغ ملی.

- خانهٔ کتاب؛ خیابان نیما.

-‌لشت‌نشا:

-‌ تبلیغاتی و آموزش خوشنویسی آراد (دعایی)؛ خیابان امام، خیابان عطا آفرین.

-  میدان جامع، مغازۀ آقای بیجاری.

- بازارچه آوای شمال، فن نت کاسپین.

لنگرود:

-‌ شهر کتاب لنگرود، جنب منبع آب. 

-‌ کتابفروشی میرفطروس؛ خیابان بهشتی.

-‌  مطبوعاتی علیزاده؛ روبه‌روی کفش بلا.

تهران:

-‌ خیابان انقلاب، بازارچه کتاب، کتابفروشی اختران.

دوستان ساکن تهران، مازندران و گلستان و... که مایل به تهیۀ شماره‌های پیشین و یا توزیع گیلانˇ اؤجا هستند با نشریه تماس بگیرند. 

تلفن نشریه: ۴۴۴۰۳۵۷۱ – ۰۱۳

مکاتبات: لاهیجان، صندوق پستی: ۴۴۱۴۵-  ۱۱۱۵

و ایمیل: awjamag@gmail.com

پیوندهای روزانه
Designed By Erfan Powered by Bayan