بهمبری

می‌شهر

شمارۀ ۲۷ ماهنامۀ گیلانˇ اؤجٰا منتشر شد

دفتر سوم از سال چهارم و دورۀ جدید انتشار ماهنامۀ گیلانˇاؤجٰا،تیر و مرداد ۱۳۹۸منتشر شد. طرح روی جلد شمارۀ ۲۷برگرفته از پوشۀ صفحۀ موسیقی «شبانه ۱»، اثر اسفندیار منفردزاده است و صفحۀ دوم اختصاص به معرفی «ناصر رمضانی» هنرمند نقاش اهل انزلی دارد.

سرمقاله با عنوان «تحریم؛ جنگ پنهان علیه زحمتکشان» به موضوع اثرات تحریم بر معیشت مردم و سوءاستفادۀ صاحبان قدرت از این وضعیت برای غارت بیشتر منابع ملی، اشاره دارد. سپس بازنشر مقاله‌ای را با عنوان «اسماعیل، کارگری از هفت‌تپه» می‌خوانید که مروری دارد بر اعتراضات کارگری در هفت‌تپه و وضعیت کارگران پیشروی آن مانند اسماعیل بخشی، و بعد از آن یادداشتی در حمایت از چهار زن بازداشتی روز جهانی کارگر، مرضیه امیری، ندا ناجی، عاطقه رنگریز و آنیشا اسدالهی منتشر شده است.

«قصابی، کسب و کار پزشکی» عنوان یادداشت بعدی منتشر شده در این شمارۀ اؤجٰادر نقد وضعیت پزشکی در استان گیلان با تمرکز بر بیمارستان حشمت رشت است. «عروج و افول تأمین اجتماعی» یادداشت دیگری در ادامۀ این مبحث است که در شماره‌های پیشین نیز کمابیش به آن پرداخته شده، و به تاریخچه و ضرورت تأمین اجتماعی می‌پردازد.

سپس جدولی در «مقایسۀ انواع تشکل در محیط کار» آمده که به تفکیک دامنۀ عضویت، عملکرد، روش و شرایط صندوق تعاونی، اتحادیه، کمیتۀ اعتصاب و شوراها را بررسی و عنوان می‌کند.

از دیگر مطالب خواندنی شمارۀ ۲۷ماهنامۀ گیلانˇاؤجٰا، گزارشی از پایانه و گمرک بندرانزلی‌‌ست که به مسائل و مشکلات این صنعت مهم شهرستان به قلم یک بچه‌شوفر پرداخته است.

یاداشتی دربارۀ پروژۀ زیست پالایی تسریع یافته در تالاب انزلی را با عنوان «بایوجمی، راه نجات یا مرگ تالاب انزلی» نیز می‌توانید در این شمارۀ اؤجٰا بخوانید تا با چیستی و چگونگی این طرح مخرب محیط زیست بیشتر آشنا شوید.

در ادامه مقاله‌ای با عنوان «فاصلۀ بیت‌کوین تا پول دیجیتال عمومی» آمده که پاسخ می‌دهد بیت‌کوین چیست و سوداگری با آن چگونه ممکن است؟ و در ادامه بخش سوم پاورقی «آشپزخانۀ جنگی» که ترجمۀ کتابی‌ست دربارۀ اینکه «چطور ارتش آمریکا شیوۀ تغذیۀ شما را شکل می‌دهد» منتشر شده است.

پایان بخش مطالب این شماره هم «شعر» و معرفی کتاب «شکوفه‌های زخم، گزیدۀ شاعران عرب» است و همچنین در حمایت از شبکۀ یاری کودکان کار و خیابان، بیانیۀ  آن تشکل علیه طرح جمع‌آوری کودکان خیابان در پشت جلد منتشر شده است.

شمارۀ  ۲۷ماهنامۀ گیلانˇاؤجٰا تیر و مرداد ۱۳۹۸،در ۲۸صفحه به قیمت۵۰۰۰تومان هم‌اکنون در دسترس علاقه‌مندان است.


برگرفته از ماهنامۀ گیلان اؤجا

پیوندهای روزانه
Designed By Erfan Powered by Bayan