بهمبری

می‌شهر

ابلاغ دستور العمل بکارگیری ظرفیت بانوان و جوانان در سطوح مختلف مدیریتی گیلان

مصطفی سالاری - استاندار گیلان
پایگاه اطلاع رسانی استانداری گیلان خبر داده که استاندار جدید در اجرای سیاست‌ها و مواضع رییس جمهوری مبنی بر بکارگیری بیشتر از ظرفیت بانوان و جوانان در سطوح مختلف مدیریتی و تربیت مدیران آینده، دستورالعملی را ابلاغ کرد. که در سانه‌های استان بازتاب فراوان داشت و مورد توجه و تشویق موافقان و مخالفان دولت و استاندار شد. بنظر می‌رسد مصطفی سالاری در نخستین مانور تبلیغاتی برای اثبات حضور و توانای و ایجاد مقبولت برای خویش موفق بوده باشد.
در این دستورالعمل که با عنوان طرح «بکارگیری جوانان و بانوان در مناصب مدیریتی» برای اجرا در سطح استان و شهرستان‌ها خطاب به فرمانداران و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی استان ابلاغ شده چنین آمده است:
الف: مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، ظرف مدت ۲ ماه از ابلاغ طرح، حداقل یک نفر از معاونین خود و دو تا سه نفر از رؤسای ادارات تابعۀ شهرستانی را (با توجه به شرایط منابع انسانی آن دستگاه بنا به تشخیص کارگروه) از بین «بانوان» یا «جوانان کمتر از ۴۰سال سن»، برگزینند.
ب: کارگروهی مرکب از افراد مشروحه‌ی زیر، تحقق این طرح را راهبری، پیگیری و نظارت می‌نماید؛ ۱- ۱- معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری (رئیس کارگروه)
۲- مدیرکل دفتر سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری (دبیر کارگروه)
۳- مدیرکل دفتر بانوان
۴- مشاور استاندار در امور جوانان
۵- بالاترین مقام دستگاه اجرایی مربوطه
ج: فرمانداران، نهایت همکاری را در تحقق موضوع در سطح شهرستان معمول نمایند و با تشکیل کارگروه متناظر شهرستانی، زمینه‌ی اختصاص حداقل یک معاونت از معاونت‌های هر یک از دستگاه‌های اجرایی شهرستانی (اعم از ادارات دولتی و شهرداری‌ها)، یک سوم رؤسای ادارات و واحدهای مستقر در بخش‌های تابعه شهرستان‌ها را به «بانوان» و همچنین «جوانان با حداکثر ۳۵ سال سن»، فراهم آورند.
د: تحقق موضوع در موعد مقرر و احراز برخورداری بانوان و جوانان مشمول از توانمندی لازم و شرایط مدنظر، پس از اخذ نظر و مشورت با کارگروه مربوطه در سطح استانی، بر عهده مدیرکل/ مدیرعامل دستگاه اجرایی و در سطح شهرستان و بخش بر عهده رئیس اداره شهرستان (با نظارت مدیر استانی)، خواهد بود.
هـ: در مواردی که بنا به شرایط و موارد خاص و استثنایی، امکان بکارگیری «بانوان» یا «جوانان» واجد شرایط در سطوح مذکور ممکن نباشد، امکان پذیر نبودن اجرای این موضوع بایستی به تأیید کارگروه مربوطه برسد.
و: معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع، ضمن نظارت بر موضوع از طریق کارگروه های تعیین شده، گزارش مستمر هفتگی از اقدامات و نتایج حاصله را به اینجانب ارائه نمایند.
مصطفی سالاری
همانطور که اشاره شد بنظر می‌رسد این ابلاغیه با توجه به شرایط موجود و رانت‌خواری و فامیل بازی که در انتصاب مدیران اجرایی در استان وجود دارد، عملاً امکان اجرا نداشته باشد و در حد شعار و طرحی که کلیات آن در ابلاغیه هم به شکلی شعاری آمده، باقی می‌ماند. چرا که الزام و چگونگی نحوۀ اجرای طرح مبهم است و به نظر می‌رسد جنبۀ تبلیغاتی داشته باشد و برای کاستن از باز انتقاداتی منتشر شده که انتصاب استاندار غیر بومی در فضای سیاسی و رسانه‌ای استان برانگیخته بود.
ابلاغیۀ استاندار جدید گیلان - با تمام کاستی‌هایی که ناشی از شتابزدگی در انتشار متنی مختصر و تبلیغاتی است - نخستین شیوه نامۀ اجرائی طرح مصوب دولت است. طرحی که پایگاه خبری تابناک که منتقد جناح سیاسی دولت دوازدهم است دربارۀ آن به کنایه پرسیده که آیا قرار است این مسئولیت‌ها فقط بین «ژن‌های خوب» تقسیم شود؟» اتفاقی که با فضاحت در انتصاب شهرداری چاف و چمخاله رخ داد. و نوشت: «با وجود مصوبۀ شورای عالی اداری دربارۀ جوان شدن سن مدیران تا ۸ سال تا پایان برنامۀ ششم توسعه و همچنین بکارگیری یک سوم از مدیران دستگاه‌های اجرایی از میان زنان و جوانان که رئیس جمهور هم در همین زمینه گفته است طی دستوری از وزیران خواسته ۲ معاون، مشاور و یا دستیار جوان برای خود برگزینند و یک معاون، مشاور و یا دستیار از بین بانوان؛ هنوز هیچ شیوه نامه ای مشخص و اعلام نشده است. اینکه طبق مصوبه مذکور و دستور رئیس جمهور ۳ معاون، مشاور و یا دستیار جوان و زن وزیران به چه شکل انتخاب خواهند شدند و از بین چه افرادی خواهند بود از سئوالات مهمی است که در ذهن افکار عمومی نقش بسته است. آیا قرار است گردش نخبگان مختص همه افراد اعم از جوانان تحصیل کرده و زنان شایسته باشد یا اینکه دایرۀ انتخاب این افراد محدود و بسته خواهد بود؟ آیا قرار است این مسئولیت ها بین فقط «ژن‌های خوب» تقسیم شود و جایگاه معاون، مشاور و دستیار وزیر صرفاً به افرادی برسد که رابطه و واسطه‌های قوی و قدرتمند دارند یا اینکه آقازاده هستند و «ژن خوب» دارند یا همۀ جوانان و زنان شایسته که تحصیلات عالی و توانمندی دارند هم می‌توانند به رسیدن به چنین جایگاه‌هایی فکر کنند؟»
به دلایل فوق این حرکت و اقدام نمایشی استاندار جدید گیلان، بی نتیجه و علیرغم نام و آوازه‌اش چون طبل غازی فقط پر هیاهوست. سعدی نوشته: «داﻧﺎ ﭼﻮ ﻃﺒﻠﻪ ﻋﻄﺎر اﺳﺖ ﺧﺎﻣﻮش و ﻫﻨﺮﻧﻤﺎی و ﻧﺎدان ﺧﻮد ﻃﺒﻞ ﻏﺎزی ﺑﻠﻨﺪ آواز و ﻣﯿﺎن ﺗﻬﯽ...» این ابلاغیه در ظاهر جذاب و قابل قبول و مفید است، اما جز اینکه نام استاندار را در میانۀ دعواهای جناحی و سهم‌طلبی‌های سیاسی، چند روزی در صد اخبار نگهدارد و وی را مترقی و موافق مطالبات زنان و جوانان بنماید، کارکرد دیگری ندارد.
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پیوندهای روزانه
Designed By Erfan Powered by Bayan