بهمبری

می‌شهر

60درصد از فعالیتهای کشاورزی گیلان برعهده زنان است


به گزارش ایسنا منطقه گیلان، زنان روستایی گیلان، به عنوان نیمی از جمعیت جامعه روستایی، بیش از 457هزار نفر از جمعیت 927 هزار نفری روستایی را تشکیل می‌دهند.

زنان علاوه بر نقش مادرو تربیت نسل فردای میهن و حفظ کانون خانواده، نقش تولید و کشاورز را در روستا به طور کامل ایفا می‌کنند.

علیرضا شعبان‌نژاد رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان با بیان اینکه زنان روستایی استان گیلان، بیش از60 درصد از فعالیهای کشاورزی اعم از تولیدات زراعی،باغی،دام و طیور،صنایع دستی و تبدیلی را انجام و کل محصولات خانگی  روستایی فرآورده‌های لبنی محلی را تولید می‌کنند،گفت: فعالیتهای روزمره زنان در امور کشاورزی، دامداری، فرآوری و بازاریابی مواد غذایی،نشانگر نقش کلیدی زنان در تولید محصولات کشاورزی و صنایع روستایی است.

وی خاطر نشان کرد:در جهت توانمندسازی زنان روستایی استان، اداره توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی جهادکشاورزی،با بهره‌گیری از توان کارشناسی بویژه زنان مراکز جهاد کشاورزی با ارائه آموزش های کاربردی در سطح مزارع تولیدی ومراکز تحقیقاتی وترویجی، 25 هزار نفر روز آموزش های ترویجی را برای زنان روستای طی سال جاری به اجرا در آورده است.

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان تصریح کرد:به منظور ایجاد فرصت های شغلی جدید و پایدار در رشته‌های مختلف پروژه‌های اشتغالزایی زنان روستایی را در تمامی مراکز جهاد کشاورزی استان بالغ بر 900 مورد پیاده کرده است.

شعبان‌نژاد افزود: برای کاهش مخاطرات فعالیت‌های کشاورزی زنان طرح آشنایی زنان با بهداشت حرفه ای و شغلی و بیماریهای مشترک انسان و دام را با هماهنگی مراکز بهداشت در کلیه شهرستانها و دهستانهای استان به اجرا در می‌آورد.                                                          

وی با بیان اینکه به منظور حمایت از مشاغل خانگی و تامین هزینه‌های جاری فعالیت های زنان روستایی تشکیل و راه اندازی صندوق اعتبارات خرد زنان روستایی از دیگر فعالیتهای ویژه اداره زنان روستایی وعشایری استان است،گفت: در حال حاضر بالغ بر 50 صندوق با همکاری سایر ارگانها از جمله صندوق کار آفرینی امید استان در استان تشکیل یا در حال راه‌اندازی است.                                                                                           

رییس سازمان جهادکشاورزی گیلان افزود: آشنایی زنان روستایی با تولید محصولات سالم کشاورزی و کاهش مصرف سموم شیمیایی و استفاده از روشهای بیولوژیک و نیز اطلاع از شیوه های کارآفرینی و بازاریابی بالغ بر یکصد هزار نفر روز از دیگر طرح های محوری سازمان جهادکشاورزی باشد،که با همکاری مرکز آموزش و تحقیقات و اداره کل استاندارد استان در سطح روستاهای برای حفظ محیط زیست و تولیدات پایدار کشاورزی انجام می‌شود.
کشاورزی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
پیوندهای روزانه
Designed By Erfan Powered by Bayan